mei 2013 archive

Ontbijt: groentenomelet met fruit

Hoe kun je tarwevrij en suikervrij eten op vakantie?

Vaak is het al lastig genoeg om thuis en op het werk een suikervrij en tarwevrij voedingspatroon aan te houden, maar tarwevrij en suikervrij eten op vakantie is voor veel mensen helemaal een groot vraagstuk. Niet alleen wat je wel kunt eten is belangrijk, maar vooral ook wat je beter kunt laten staan. (meer…)

Gezonde groene smoothie

Gezonde Groene smoothie maken

Gezonde Groene Smoothie maken

Alle lof voor het recept van deze Gezonde Groene smoothie gaan naar mijn vriend. Al maanden eet hij netjes mee met mijn tarwevrije uitprobeersels in de keuken en proeft hij braaf ieder suikervrij koekje wat ik hem voorschotel. Gelukkig vindt hij het meeste erg lekker en ik geloof dan ook dat hij mijn nieuwe eetpatroon niet zo’n drama vindt. Daar ben ik weer heel erg blij mee. (meer…)

Foodblogswap: Hummus

Foodblogswap: zelf Hummus maken

Foodblog swap: zelf hummus maken

Vorige maand deed ik voor het eerst mee met de Foodblogswap, een concept bedacht en uitgevoerd door een grote groep Foodbloggers. Iedere foodblogger krijgt dan een andere blog toegewezen, waarvan je een recept mag kiezen en (eventueel aangepast) gaat maken.
Deze maand mag ik koken van de blog van Nick, Written by Nick, een gave food- en lifestyle blog. Nick blogt niet alleen over recepten, maar hij schrijft ook over restaurants, muziek, home inspiration en do-it-yourself. Ik was al bekend met de blog van Nick voordat bekend werd dat ik van Written by Nick mocht koken, omdat ik vooral deze post over balkon inspiratie erg leuk vond. Met een appartementje in Amsterdam en een klein balkonnetje is het erg gaaf om te zien dat je er, ondanks de afmetingen, toch een fijn plekje van kunt maken. (meer…)

Vulling in de vormpjes

Vivani Chocolade bonbons met suikervrije vulling

Vivani Chocolade bonbons met suikervrije vulling

Wanneer je probeert zoveel mogelijk (geraffineerde) suikers uit je eetpatroon weg te knippen, zijn er best wat dingen die op het eerste gezicht afvallen. Een belangrijke daarvan, voor mij in ieder geval, was chocolade. (meer…)

Risotto met asperge, champignon, zalm en lente ui

Risotto met asperge, champignon, zalm en lente ui

Allereerst een huishoudelijke mededeling: vanaf vandaag ben ik 2 weken op vakantie, hallelujah! Natuurlijk wilde ik jullie niet achterlaten zonder af en toe een nieuw recept zodat jullie toch nog de keuken in kunnen duiken. In plaats van drie keer per week (dinsdag, donderdag, zondag) zullen er twee nieuwe artikelen per week verschijnen de komende twee weken; op dinsdag en donderdag. Het heeft wat voorbereiding gekost, maar nu kunnen jullie fijn door blijven koken. Het recept van vandaag: Risotto met Asperge, champignons, zalm en lente ui. (meer…)

Detox water met citroensap en munt

Verfrissend Detox water met citroensap en munt

Veel mensen die actief bezig zijn met een gezondere levensstijl vergeten daarbij dat hun drinkpatroon bijna net zo belangrijk is als hun eetpatroon. Natuurlijk hoor je overal dat je minimaal 1,5 liter per dag moet drinken, maar het is goed om eens te kijken naar waar die 1,5 liter dan precies uit bestaan. Fruitsapjes? Melk? Of gewoon water en thee? Zelf drink ik vrijwel alleen water en thee, met 1 á 2 kopjes koffie per dag. Thee vind ik heerlijk, maar water vind ik nogal saai van smaak. Daarom, en vanwege de goede eigenschappen van citroen, wil ik dit ‘recept’ voor Verfrissend Detox water met citroensap en munt met jullie delen. (meer…)

Glutenvrije en suikervrije hazelnoot koekjes

Glutenvrije en suikervrije hazelnoot koekjes

Deze glutenvrije en suikervrije hazelnoot koekjes van rijstmeel en kastanjemeel bevatten alleen de fruitsuikers van één banaan. Dat is nog eens een fijn koekje dus! Echte zoetekauwen zullen deze koekjes misschien niet zoet genoeg vinden, maar toch zijn ze goedgekeurd door ‘gewone suikereters’;). Vegans kunnen trouwens het ei vervangen door een extra banaan, de consistentie zal dan wel iets veranderen. Maar het is echt een super lekker koekje om mee te nemen naar je werk of gewoon thuis als tussendoortje te eten.

(meer…)

Citroen pudding zonder zuivel en geraffineerde suikers

Vegan Citroen pudding zonder zuivel en geraffineerde suikers

Deze vegan citroen pudding zonder zuivel en geraffineerde suikers is een heerlijk dessert op een zwoele zomeravond. Het citroensap en citroenschil geeft de pudding een frisse smaak, met een zoetje van de agavesiroop. Omdat er ook geen zuivel aan toe is gevoegd blijft de pudding licht en valt hij totaal niet zwaar op de maag. Ik vind dat, vooral als het buiten wat warmer is, zelf heel fijn. (meer…)

Zelf gezonde glutenvrije pizza maken

Zelf gezonde glutenvrije Pizza maken

Volgens mij heb ik het er al eerder over gehad, maar ik ben gelukkig geen broodliefhebber in hart en nieren. Natuurlijk, een lekker krokant stokbroodje op z’n tijd had ik wel gelust, maar ik trek mezelf niet de haren uit de kop bij de gedachte dat ik dit iedere dag mis. Wat ik wel écht mis, is pizza. Gewoon zo’n lekkere, dunne pizza met een krokante bodem.  Misschien heb je al eerder de Paleo pizza met een bodem van kikkererwtenmeel voorbij zien komen? Deze pizza was paleo en erg lekker, maar een bodem van kikkererwtenmeel wordt niet knapperig. Ik miste nog steeds het idee van een echte pizza met een knapperige, dunne bodem. Daarom deed ik een tweede poging en probeerde ik het opnieuw: zelf gezonde glutenvrije pizza maken. En wat heb ik gesmuld… Ik weet dat langzaam eten beter is voor de spijsvertering enzo, maar deze pizza heb ik volgens mij echt opgeschrokt. Waanzinnig lekker. En gezond! Dus alsjeblieft en geniet er net zo van als ik :) (meer…)

Zuivelvrije Vegan Vanille Milkshake

Zuivelvrije Vegan Vanille Milkshake

Als ik recepten aan het bedenken ben vraag ik me soms af waarom er in de kant-en-klaar versies zo’n enorme hoop suiker gaat. Neem een milkshake. De vanille milkshake van bijvoorbeeld de McDonalds bevat 325kcal en 60gram koolhydraten. Nu vermeldt McDonalds niet waar die koolhydraten precies vandaan komen, maar mijn vermoeden is dat een groot deel daarvan (geraffineerde) suiker is. Is dat dan echt nodig, vroeg ik me af? Nee dus. Ik maakte deze zuivelvrije vegan vanille milkshake zonder toegevoegde suikers en was erg tevreden over de smaak. (meer…)