In de meeste groenten zitten veel vezels; goed voor je darmen!

4 tips voor gezonde darmen

De gezondheid van je darmen bepaalt een groot deel van je algehele gezondheid. Wist je dat 70-80% van je immuunsysteem zich fysiek in je darmen bevindt? In je darmen wordt voedsel afgebroken waardoor het één van de belangrijkste onderdelen van je lichaam is. Hier worden vitaminen en mineralen opgenomen, virussen en slechte bacteriën tegengehouden en je bloed wordt beschermd tegen indringers. Best belangrijk dus om de gezondheid van je darmen goed te onderhouden. Daarom vandaag 4 tips voor gezonde darmen.

Veel voorkomende problemen
Iedereen heeft wel eens last gehad van zijn of haar buik, hoofdpijn gehad of zich slecht gevoeld. Maar had je verwacht dat hoofdpijn en vermoeidheid kunnen komen door een slechte darmflora? Hieronder volgt een lijstje met een aantal kwalen en aandoeningen die voort (kunnen) komen uit ongezonde darmen:

  • Hoofdpijn
  • Stemmingswisselingen
  • Gewichtstoename
  • Heftige pijn bij menstruatie
  • Vermoeidheid
  • Rugpijn
  • Eczeem
  • Diabetes
  • Depressies
  • Vatbaarheid voor griep
  • Auto-immuunziekten

Dit zijn slechts enkele voorbeelden; er zijn er nog veel meer. Je darmen zijn de motor van je lichaam waardoor ze van invloed zijn op je hele lichaam. Behalve lichamelijke problemen, kunnen dus ook mentale problemen voortkomen uit een ongezonde darmflora, zoals depressies en angstaanvallen. In je darmen bevindt zich een zenuwstelsel die communiceert met je hersenen. Hier komt oorspronkelijk de term ‘onderbuikgevoel’ vandaan. Negatieve gemoedstoestanden zoals angst, stress en depressies hebben een directe impact op je eetlust en verteringsstelsel. Klinkt het niet herkenbaar dat je geen trek of juist buikpijn hebt als je je slecht of verdrietig voelt?

hoofdpijn van slechte darmflorahoofdpijn van slechte darmflora

Als je darmen zich slecht voelen, kun jij je ook slecht gaan voelen

Wat je niet moet doen
In het dagelijkse leven hebben we steeds meer te maken met ongezonde voeding. Voeding vormt een van de oorzaken van een slechte gezondheid en een slechte darmflora en kan vice versa zorgen voor een sublieme gezondheid en een optimale gezondheid van je darmen. Wat moet je vermijden ten gunste van je gezondheid?

1. Vermijd (geraffineerde) suiker
Suiker is een grote boosdoener omdat het (stiekem) toegevoegd wordt aan een groot deel van de voedingsmiddelen in de supermarkt, het de nummer 1 oorzaak is van ontstekingen (bv. acne),  het schimmels in je lichaam stimuleert om te groeien en omdat het je bloedsuikerspiegel ontregelt waardoor je last krijgt van eetbuien, schommelingen van je gemoedstoestand en uiteindelijk veel kilo’s aankomt. Grijp je ook wel eens naar een koekje, snoep of andere zoetigheden als je stress hebt of als je je slecht voelt? Dit komt omdat je onbewust op missie bent om neurotransmitters aan te maken, overdrachtsstofjes die zenuwimpulsen overdragen en je gemoedstoestand ‘repareren’. Suiker zorgt voor de aanmaak van deze neurotransmitters en werkt op korte termijn heel goed om je gemoedstoestand te verbeteren, helaas werkt het op lange termijn erg slecht voor je zoals hierboven beschreven. Gelukkig is je lichaam prima in staat om op een gezonde manier neurotransmitters aan te maken. Dit gebeurt in je darmen, dus goed onderhouden!

De oplossing? Minder toegevoegde suikers binnenkrijgen. Let tijdens het boodschappen doen goed op verborgen suikers. Staat er iets met suiker, glucose, fructose, maltodextrine, maltose, sacharose, sucrose of melasse tussen de ingrediëntenlijst? Kies dan een alternatief, dit zijn namelijk allemaal namen voor suiker. Sommige gerechten zoals een gezonde taart of desserts kun je nu eenmaal niet bereiden zonder suiker. Niets aan de hand, kies een gezond alternatief zoals kokosbloesemsuiker, koudgeslingerde honing of agavesiroop en je darmen worden er al blijer van. Deze suikers zijn zeker niet heilig, maar ze bevatten in tegenstelling tot geraffineerde (lege) suikers voldoende vitaminen en mineralen waardoor je lichaam het prima kan verwerken.

vermijd suiker: suikervrij eten

vermijd suiker: suikervrij eten

2. Vermijd slechte vetten
Ongezond voedsel zit vol met slechte voedingsstoffen. Naast suiker, zijn verzadigde vetten grote boosdoeners in ons lichaam. Ons lichaam kan deze stoffen niet goed verteren waardoor ze achterblijven en vastplakken aan je darmwand. Op den duur vormt zich een spoor van achterblijvende afval- en gifstoffen in je dikke darm welke ook wel ‘slakken’ worden genoemd. Deze slakken verstoren de functionaliteit van de darmen waardoor voeding niet meer goed kan worden afgebroken en vitaminen en mineralen niet of in mindere maten worden opgenomen.

Heb je stap 1 al onder de knie en laat je de slechte suikers links liggen? Dan ben je meteen een stuk onderweg met stap 2. Vaak gaan verzadigde vetten samen met suikers in snacks zoals koekjes en toetjes en veel deegwaren. Gefrituurd voedsel is hier een uitzondering op. Laat de chips in het schap liggen of kies voor biologische ovengebakken chips zonder slechte toevoegingen. Kies voor gebakken aardappels in plaats van friet en je bent goed op weg!

Naast verzadigde vetten zorgen grote hoeveelheden vlees en (gesmolten) kaas ook voor slakken in je darmen. Het vermijden van deze twee is simpel: eet vaker vis in plaats van vlees en vervang kaas door hüttenkäse, mozzarella of feta kaas. Is het al te laat en heb je het idee dat de gezondheid van je darmen ver te zoeken is? Dan kan een darmspoeling uitkomst bieden. Je dikke darm wordt gespoeld met water op lichaamstemperatuur en de ‘slakken’ uit je lichaam gespoeld.

3. Vermijd stimulerende middelen en medicijnen
Naast voeding (eten en drinken) wat je tot je neemt omdat je trek of dorst hebt, bestaat er nog een aantal boosdoeners die je lichaam inkomen via je slokdarm en niet dienen om je lichaam te voeden. Voorbeelden hiervan zijn alcohol, cafeïne, drugs en medicijnen. Allen hebben een zeer slechte werking op je darmflora. Ze doden in veel gevallen de goede bacteriën in je darmen die verantwoordelijk zijn voor je weerstand en immuunsysteem. Ook kan je hormoonstelsel in de war raken als gevolg van een verandering van de samenstelling van bacteriën in je darmflora. Hierdoor kunnen stemmingswisselingen, depressies en vervelende gevoelens ontstaan.

Probeer medicijnen te voorkomen door natuurlijke geneesmiddelen te gebruiken. Zo heeft gember een kalmerend effect bij een opgeblazen gevoel en kan een magnesiumtablet helpen bij het verzachten van menstruatiepijn. Heb je last van opkomend maagzuur? Door medicijnen te gebruiken verminder je direct de hoeveelheid maagzuur. Maagzuur zorgt er in je darmen voor dat mineralen uit voeding kunnen worden opgenomen en dat de juiste hoeveelheid bacteriën in stand wordt gehouden. Door medicijnen te nemen tegen opkomend maagzuur, stimuleer je dus een slechtere stofwisseling en de groei van schimmels als gevolg van een overschot aan bacteriën. Kies liever voor verse kruidenthee, gember of een banaan, appel of papaja voor een kalmerend effect.

Hoe zorg je voor een gezonde darmflora?
Heb je de boosdoeners de deur gewezen? Dan wordt het tijd om de goede jongens binnen te laten.  Je lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen nodig die je gemakkelijk iedere dag kunt binnenkrijgen als je de juiste voeding kiest. Waar moet je op letten?

In de meeste groenten zitten veel vezels; goed voor je darmen!

In de meeste groenten zitten veel vezels; goed voor je darmen!

1. Kies voor vezelrijke voeding
Zorg dat je veel vezels binnenkrijgt. Vezels worden niet verteerd door je lichaam, vegen je darmen schoon zodat en zorgen voor een gezonde stoelgang. Zorg datje voldoende groente, fruit en hele granen (spelt, haver, rogge) binnenkrijgt en je hoeft je geen zorgen te maken over vezels. Sommige mensen hebben gevoelige darmen en raken snel ‘verstopt’. In een keer veel groente en fruit eten kan helpen, maar een extra boost helpt vaak nog beter. Bronnen die rijk zijn aan vezels zijn bijvoorbeeld chia zaad, hennepzaad en maca poeder. Alle drie zijn gemakkelijk in te nemen door ze door een (groene) smoothie te mixen. Je proeft er niets van en je lichaam is je al snel dankbaar!

2. Kies voor probiotische voeding
Om het aantal goede bacteriën in je darmen aan te vullen, kun je probiotische voeding nemen. Voorbeelden hiervan zijn: yoghurt, zuurkool, miso, kefir en kombucha. Deze bronnen  zitten bomvol met goede bacteriën en zijn een feest voor je lichaam! Zorg dat je structureel probiotische voeding binnenkrijgt, samen met het schrappen van slechte voeding zal dit je gezondheid en energieniveau een flinke boost geven.

3. Kies voor voldoende beweging
Veel stilzitten is niet goed voor je lichaam. Je hele lichaam heeft er baat bij als je veel beweegt, zo ook je darmen. Door voldoende te bewegen verstopt je lichaam minder snel en blijft je stofwisseling flink op gang. Inname van een hoge vezels en veel bewegen kan een wonder verrichten als je last hebt van obstipatie.

stretching

Bewegen is belangrijk voor een gezonde darmflora. Zelfs een wandeling tijdens je lunchpauze helpt

4. Kies voor rijke voeding
Behalve vezels en goede bacteriën spelen vitaminen, mineralen en gezonde vetten een grote rol in je lichaam. Geef schimmels, parasieten en bacteriën geen kans door je lichaam op een juiste manier te voeden. Belangrijke vitaminen en mineralen voor je darmen zijn onder andere zink, omega-3 vetten, vitamine A, C, en E. Voeg avocado’s, aloë vera en vette vis (zalm, tonijn, haring, makreel) toe aan je dieet en eet voldoende groente, fruit en rauwe noten.

Heb je nog steeds regelmatig last van een opgeblazen gevoel of hevige buikpijn ondanks je nieuwe en gezonde lifestyle? Dan kan het zijn dat je niet tegen gluten kunt. Steeds meer mensen hebben een glutenintolerantie of kunnen niet tegen de agressieve gluten uit tarwe. Doordat tarwe, net als suiker, in veel voedingsmiddelen wordt gebruikt, wordt het op grote schaal geproduceerd. De grote vraag naar tarwe heeft gezorgd voor verandering in het productieproces waarbij de gluten (eiwittensoort in granen) van samenstelling zijn veranderd en een agressieve uitwerking hebben op je darmen. Resultaat: altijd buikpijn. Schrap minimaal twee weken lang alles waar tarwe in zit en eet daarna weer een keer iets met tarwe. Heb je twee weken lang geen buikpijn gehad en heb je nu direct weer buikpijn? Dan weet je hoe laat het is.

Voel je goed!
Ben je er klaar voor om eindelijk gedag te zeggen tegen vermoeidheid, hoofdpijn,  een opgeblazen gevoel of andere vervelende kwalen? Schrap slechte voeding en voeg gezonde toe, voorkom stress en beweeg genoeg en je bent goed op weg!

Happiness is not something you find at the end of the road. It’s here. Now.

happiness

Wees gelukkig



Dit artikel werd geschreven door gastblogger Lisanne van Superyoga. Superyoga.nl is geboren uit een passie voor gezond leven door Lisanne. Je kunt superfoods en yoga artikelen vinden in de webshop, maar ook een blog waar geregeld artikelen en tips en voorbij komen die aansluiten bij een gezonde lifestyle.

Er is 1 reactie op 4 tips voor gezonde darmen

  1. Simone | Simones Kitchen
    13 juni 2015 at 07:06 (4 jaar ago)

    Goed artikel Lisanne! Ik merk momenteel aan de lijve hoe veel invloed voeding heeft op hoe je je voelt. Na een maand whole30 zijn we nu voedingsmiddelen aan het toevoegen om te kijken wat er gebeurt en dat valt echt nog niet mee. En dan heb ik nog geen gram suiker genomen… :)

    Beantwoorden

Geef een reactie