7 gezond broodbeleg

7x gezond broodbeleg

Eet je ’s middags graag een boterham of cracker? Maar vind je het lastig om gezond broodbeleg te vinden? Hieronder geef ik je recepten voor 7x gezond broodbeleg en je zult zien dat het heel gemakkelijk is om daarna voor een broodje met gezond beleg te kiezen ;-)!

Gezond broodbeleg is heel gemakkelijk zelf te maken. Je hebt maar een paar ingredienten nodig en het is een stuk gezonder dan kant-en-klare varianten uit de supermarkt. Probeer maar eens op zoek te gaan naar beleg zonder e-621, dextrose of suiker. Lastiger te vinden dan je denkt!

Avocado en gerookte zalm

Prak een avocado, of snijd de avocado in stukjes. Beleg je brood, cracker of rijstwafel met de avocado en bestrooi met wat zout en peper. Leg er daarna een plakje gerookte zalm bovenop. Simpel en heerlijk!

Glutenvrije lunch met zalm en avocado

Glutenvrije lunch met zalm en avocado

Hummus en gegrilde groenten

Dit is ons favoriete broodbeleg in het weekend. Ik zet verschillende ‘dips’ op tafel, zoals geprakte avocado, baba ganoush en hummus, en grill dan lekker wat groenten in de grillpan. Meestal kies ik voor courgette, aubergine of paprika. Smeer eerst een laagje hummus op brood en beleg dan met wat stukjes gegrilde groenten. Smullen!

broodje met hummus en gegrilde groente

broodje met hummus en gegrilde groente

Baba ganoush

Baba ganoush is een heerlijke aubergine spread uit de Mediterrane keuken. Je maakt het zelf super makkelijk en je hebt dan gelijk een voorraadje voor de hele week. Vol groenten en zonder toevoegingen; ik ben gek op baba ganoush!

baba ganoush

baba ganoush

Omelet en komkommer

Ook zo simpel. Bak van twee eitjes een omelet in de pan en voeg eventueel wat Italiaanse kruiden toe. Snijd een stuk komkommer in plakjes. Beleg je broodje eerst met een stukje omelet en maak af met plakjes komkommer. Je kunt dit heel makkelijk meenemen naar je werk. ’s Avonds klaarmaken is ook geen probleem; houdt de omelet en komkommer dan gescheiden tot je je broodje belegt.

Komkommer, tomaat en avocado

Easy peasy! Prak je avocado of snijd deze in plakken. Snijd ook de komkommer en tomaat in plakken en beleg hiermee je broodje. Maak af met wat peper en zout. Deze is ook héél makkelijk klaar te maken op het werk; je neemt de komkommer, tomaat en avocado gewoon mee. In 2 minuten klaar!

Tonijnsalade

Dit recept voor tonijnsalade komt van mijn vader. Wij aten het zo af en toe in het weekend en het was voor ons echt verwennerij! Je kunt de tonijnsalade maken en luchtdicht een paar dagen in de koelkast bewaren. Meng een blikje (duurzame) tonijn met twee eetlepels mayonaise, 2 gesnipperde sjalotjes en een scheutje olijfolie. Breng op smaak met zout en peper en klaar is je zelfgemaakte tonijnsalade!

glutenvrije club sandwich met omelet

sandwich met omelet en tonijnsalade

Tonijnsalade met avocado

Wil je liever geen mayonaise gebruiken? Dan kun je ook tonijnsalade maken met avocado in plaats van mayonaise. Meng een blikje (duurzame) tonijn met een geprakte avocado, 2 gesnipperde sjalotjes, theelepel gedroogde dille, kleingesneden augurkjes en een klein beetje citroensap. Deze tonijnsalade kun je wel wat minder lang bewaren, doordat er avocado in zit.

gezonde-tonijnsalade-met-avocado-glutenvrije-crackers-van-schar

Gezonde tonijnsalade met avocado

Geef een reactie