Preikestolen

Culinair reisverslag Noorwegen deel 2

Dag 2

Op de tweede dag van onze trip in Noorwegen ging de wekker al vroeg. We moesten namelijk de ferry hebben die ons naar Tau bracht, dus om 7.30u vertrokken we vanaf het hotel en vanaf Tau reden we daarna met de bus naar Preikestolen Fjellstue. Deze prachtige ‘berghut’ is het beginpunt van een behoorlijke pittige klim naar de Preikestolen (preekstoel). Het is echt verstandig om stevige schoenen te dragen en een rugtas mee te nemen wanneer je de hike gaat doen, omdat het geen gemakkelijk bewandelbaar pad is. De tocht is ‘maar’ 4km enkele reis, maar met een fors hoogteverschil van 600 meter moest er behoorlijk geklommen worden.

Preikestole Noorwegen

Met een graadje of 28 was het ook nog ‘lekker warm’ en de 2 liter water die ik ’s ochtends vervloekte vanwege het gewicht, was geen overbodige luxe. Na een klim van zo’n 2,5 uur en behoorlijk wat gehijg konden we genieten van het prachtige uitzicht vanaf Preikestolen over de Lysefjord. Preikestolen is eigenlijk een gigantisch overhangend rotsblok, 600 meter boven het water van de fjord. De echte waaghalzen namen foto’s zittend op het randje van Preikestolen, maar Susanne van CherryPicker en ik konden het niet laten om een ‘scaryselfie’ te nemen: liggend op onze rug met onze hoofden bijna over het randje van de rots. Pure adrenalinekick! Nadat we allemaal de meest mooie plaatjes hadden geschoten, wandelden we in ruim 1,5 uur weer naar beneden. Compleet gesloopt en met de blaren op mijn voeten kwamen we weer beneden en namen we de bus en ferry terug naar Stavanger.

Scary selfie Preikestole

Scary selfie op het randje van Preikestole: 600 meter afrond 5cm achter je hoofd. Slik.

Na een verkoelende douche hadden we even wat tijd voor onszelf voordat we alweer uit eten gingen! De tweede avond mochten we eten bij NB Sorensen, waar we genoten van een 5-gangen diner met maar liefst 5 appetizers. Inclusief een pre-dessert (waar ik nog nooit van had gehoord ;-)) aten we uiteindelijk dus 12 gangen! Het begin van het diner vond ik wat stroef; de gerechten waren wel glutenvrij, maar niet zonder koemelk en ook later heb ik een sorbet laten staan omdat ik sterk vermoedde dat deze niet suikervrij was. Het eten was lekker, puur en met mooie smaakcombinaties. Zo was er King Crab met chili mayonaise en heerlijke garnalen met dille en citroen. Bij één van de hoofdgerechten was de heilbot te gaar, waardoor de vis aan de droge kant was en de eend van de gang erna was ook echt te lang gebakken. Details, want het was alsnog erg lekker, maar dit maakte de ervaring bij Tango Bar & Kjokken de dag ervoor nét wat beter. Voor 12 gangen zit je natuurlijk wel even aan tafel, dus pas na 24.00 uur waren we terug in het hotel. Een lange, maar onvergetelijke dag vol met mooie natuur en heerlijk eten.

NB Sorensen Stavanger

Chef Arve Skjelde van NB Sorensen en één van de voorgerechten: ossentartaar met glutenvrije broodkruimels en eetbare bloemen

Gladmat Food Festival

Dag 3

Op deze laatste dag ging mijn wekker ‘pas’ om 7.00u, dus het voelde bijna als uitslapen. Na een enorm lekker uitgebreid ontbijt in het hotel, met o.a. verse ananas, watermeloen, kiwi en koffie verkeerd met sojamelk, stond er voor het hotel weer een bus klaar. Deze bracht ons naar Hodne Gård in Rennesøy, op zo’n 20 minuutjes rijden van Stavanger. Guttorm Gudmedstad en zijn vrouw Bente runnen hier al zo’n 20 jaar een boerderij met Angus koeien en wilde schapen. We mochten een kijkje nemen in de stallen en op het land, waar de koeien en schapen vrij rondlopen en een fantastisch uitzicht hebben over de wateren rondom Stavanger; ik werd er bijna jaloers op ;-). Hodne Gård levert onder andere melk en vlees aan restaurants in Stavanger. De wol van de wilde schapen wordt gebruikt voor de verkoop en ik kon het niet laten om het prachtige schapenvel te kopen wat Guttorm Gudmedstad op de foto hieronder omhoog houdt.

Hodne gard rennesoy

Het prachtige wilde schapenvel en een ienie-mienie stukje van de heuvels waar het vee loopt op Hodne Gard

Hierna bracht de bus ons bij Hanasand Gârd & Kjokken (tuin en keuken), waar eigenaren Monica en Stig Hanasad al jaren tientallen verschillende soorten tomaten kweken. We genoten hier van een super lekkere tomatensoep met, jippie, een stukje glutenvrij brood. Naast tomaten verbouwen ze ook op kleine schaal fruit, waarmee Monica in de keuken de lekkerste creaties maakt. In het winkeltje van de boerderij worden haar lekkernijen verkocht, zoals chutneys en marmelades en ook op het vliegveld kwamen wij de producten van Hanasand Gârd & Kjokken tegen. Mooie producten gemaakt door mensen met een passie en dat vind ik in Noorwegen sowieso iets moois wat je bij veel mensen terugziet. Lokaal en puur is iets wat men hier zowel in de winkels als restaurants hoog in het vaandel heeft en dat trekt mij heel erg.

Hanasand Gard & Kjokken

Noorwegen heeft echt mijn hart gestolen. De natuur, de cultuur en het eten zijn er fantastisch en ik zou heel graag nog veel meer van het land zien. Opvallend vond ik ook dat de mensen er super sportief zijn en veel meer midden in het leven lijken te staan dan in Nederland. Carpe Diem, zeg maar. Ondanks het drukke programma wat wij in deze 3 dagen volgden, vond ik Stavanger en de omgeving rustgevend. Genieten, van de natuur, het eten en het leven, volgens mij is dat het geheim van Noorwegen. Dus heb je de kans om naar Noorwegen te reizen, dan is het Gladmat Food Festival, en de Regio Stavanger zelf, een unieke ervaring. Ben jij weleens in Noorwegen geweest?

Uitzicht bij Preikestole

Er zijn 18 reacties op Culinair reisverslag Noorwegen deel 2

1. Maura - YLT
    28 juli 2014 at 08:58 (3 jaar ago)

Wát was het geweldig leuk he. Leuk verhaal heb je ervan gemaakt. Grappig dat ik er zelf bij was maar dan lees ik hier weer dingen waarvan ik denk “ojaaaa!”. Ik wil echt weer terug nu ik dit allemaal lees. En wat een uitzicht. Daar zou ik nou wel weer willen zitten.

Was super gezellig!

• Focus On Foodies
      2 augustus 2014 at 16:49 (3 jaar ago)

Thanks! Wat heerlijk om terug te lezen he, ik vond het echt zo’n toffe reis. En ontzettend gezellig, ‘zelfs’ na 3 dagen op elkaars lip gezeten te hebben. Maar ach, af en toe geen zin hebben om te praten omdat je bekaf bent van een 3000 km hoge klim is ook gezellig ;-)!!!!

• Maura - YLT
        4 augustus 2014 at 13:42 (3 jaar ago)

Het was écht heel leuk hè! Ik moet jouw verslagen ook nog even lezen. Haha ja af en toe niet praten maar gewoon naast elkaar zitten is ook fijn 😉 nou tot snel weer! xx

2. Betina Oostveen
    28 juli 2014 at 09:00 (3 jaar ago)

whaa waaghals gaat even op het randje zitten hoor.. Nee hoor meid, ziet er superleuk uit allemaal!
    Ben benieuwd naar dag 3 :-)

Groetjes, Betty

2 augustus 2014 at 16:47 (3 jaar ago)

Haha ja joh, wij wel 😉 Met knikkende knietjes, maar dat moet je er natuurlijk niet bij vertellen 😉

Beantwoorden
  3. Denise
    28 juli 2014 at 09:58 (3 jaar ago)

Lee! Wat een super gaaf verslag.
    En wat is Noorwegen prachtig!
    Snel je verhalen horen hoor 😀

2 augustus 2014 at 16:47 (3 jaar ago)

Dankjewel Denise! Het was echt super, ik kom snel uitgebreid vertellen!

4. Josephine
    28 juli 2014 at 10:10 (3 jaar ago)

Leuk om je verslag te lezen! Wij zijn vervende aanhangers van Noorwegen en we gaan meestal 2x per jaar. Dit jaar zijn we 7 weken geweest in mei en juni. Ondertussen praat ik Noors en voel me er erg thuis. Stavanger en omgeving zijn supermooi en kun je van alles kopen, maar zodra je de binnenlanden intrekt is het helaas niet zo “luxe”. Gluten/suikervrij kennen ze praktisch niet en als je wat wortels en appels biologisch kunt krijgen, mag je je handen dicht knijpen. Vertel je dat je vegetarisch wilt eten dan kijken ze je aan of je van een andere planeet komt. Maar dit is alleen in de kleinere dorpen (waar er heeeel veeeeel van zijn)Desondanks blijft het een gigantisch mooi land waar je nog rust en de ruimte hebt!

2 augustus 2014 at 16:47 (3 jaar ago)

Dankjewel, en wat heerlijk dat jullie zo vaak naar Noorwegen gaan! Goed om van jou te horen dat gluten- en suikervrij misschien dus niet zo vanzelfsprekend is als wij (ik) hebben ervaren. Knap trouwens dat je Noors praat; ik vind het een behoorlijk lastige taal. Het lijkt soms erg op Duits en Nederlands, en dan weer totaaaaal niet!

5. Sofieke
    28 juli 2014 at 10:27 (3 jaar ago)

Wat een leuk verslag! Ja, Noorwegen is prachtig, heb er ooit een rondreis gemaakt. Hou van die pure natuur, geen hekjes, muurtjes enz. zodra je uit de buurt van de steden komt, heerlijk! En het eten is er inderdaad heerlijk, puur en vers. Heb je ook nog eland geproefd?

• Focus On Foodies
      2 augustus 2014 at 16:45 (3 jaar ago)

Dankjewel Sofieke! Heerlijk he! Dat is ook wat mij zo trok, ik was bijna jaloers op het uitzicht van de koeien, die daar de hele dag rond mochten lopen 😉 Eland heb ik niet geproefd in Noorwegen, maar toevallig wel een paar jaar terug in Helsinki. Niet zo veel, dus ik kan de smaak nu ook niet meer zo goed plaatsen, maar ik vond het geloof ik niet zo bijzonder 😉

6. Marcella
    29 juli 2014 at 14:51 (3 jaar ago)

Dat uitzicht vanaf de Preikestolen is magnifiek! Wat wil ik dat onwijs graag eens bewonderen. Ik denk dat Noorwegen me een beetje doet denken aan Nieuw-Zeeland. Ook veel verse, fijne producten en natuurlijk de mooiste natuur. Mensen zijn daar ook actiever en sportiever. Mooi is dat. Je doet mijn reiskriebels oplaaien. Ik zet Noorwegen flink hoger op m’n wishlist!

• Focus On Foodies
      2 augustus 2014 at 16:44 (3 jaar ago)

Nieuw-Zeeland klinkt ook fantastisch! Het is inderdaad zo dat mensen er sportiever zijn dan hier, veel meer genietend van het buitenleven. Echt fijn vind ik dat en dan de combi met lekker eten.. Zucht ;-)!

7. Simone
    31 juli 2014 at 08:33 (3 jaar ago)

Zucht…. Wat was het leuk he… En inderdaad zoals Maura al zegt, het is toch grappig om het te lezen en het evenement door iemand anders ogen te zien!

• Focus On Foodies
      2 augustus 2014 at 16:43 (3 jaar ago)

Haha ja dat is altijd leuk he. Ook grappig dat iedereen weer ergens anders de focus op legt. Als ik dan andere blogs over de reis lees denk ik ‘Ohja, dat was ook zo leuk!’

• Focus On Foodies
      2 augustus 2014 at 16:43 (3 jaar ago)

Het is er ook ontzettend rustgevend, een heerlijke stad om doorheen te wandelen!

8. Oma en Opa
    1 augustus 2014 at 12:19 (3 jaar ago)

Wat een prachtige natuur. Het is wat duur allemaal anders ging ik beslist