gezond-kerstmenu-glutenvrij-suikervrij-zuivelvrij

Een gezond kerstmenu zonder gluten

Kerst is een tijd van heel veel lekker eten en samen zijn met je geliefden. Ik kan me nog herinneren van vroeger dat ik me na de kerstdagen vaak zo enorm opgeblazen voelde door het vele eten wat je in een paar dagen binnenkrijgt. Tegenwoordig zit ik ‘goed vol’, omdat de gerechten die op tafel komen een stuk lichter verteerbaar zijn. Dus niet twijfelen of het kan, want het kan en ik laat het je zien: een gezond kerstmenu met 3 gangen, helemaal glutenvrij, zuivelvrij en zonder geraffineerde suiker.

Voorgerecht: Gevulde avocado met garnalen

Gevulde avocado met Hollandse garnalen

Gevulde avocado met Hollandse garnalen

Voor dit voorgerecht hoef je niets te bakken. Sterker nog, je kunt het zelfs aan het einde van de middag klaarzetten en dan hoef je tijdens het diner alleen nog het bord op te maken. Perfecte combinatie dus eigenlijk, een voorgerecht dat én enorm lekker is, én enorm gezond én heel weinig werk.

Hoofdgerecht: Risotto met asperge, zalm, paddestoelen en lenteui

Risotto met zalm, asperge en lenteui

Risotto met zalm, asperge en lenteui

Met deze risotto als hoofdgerecht is succes verzekerd. Maak een extra luxe versie door wat ‘chiquere’ paddestoelen te gebruiken in plaats van champignons, bijvoorbeeld shii-take, kastanjechampignons en edelzwammen. Klein scheutje wijn door de risotto net voor je ‘m serveert en wat geschaafde pecorino (schapenkaas) eroverheen om het af te maken. Succes verzekerd!

Dessert: Panna cotta met bosbessen

zuivelvrije-panna-cotta-zonder-geraffineerde-suiker

Panna cotta – zuivelvrij, suikervrij

Te mooi om op te eten, vond ik zelf eigenlijk nadat ik deze panna cotta maakte. Maar na de eerste hap denk je daar niet meer aan, want het is veel te lekker om te lang naar te kijken. Ook bij je dessert geldt: maak deze panna cotta liever in de ochtend of middag al klaar, want de pudding heeft een paar uur nodig om op te stijven. Garneer eventueel nog met wat vers fruit voor de perfecte presentatie en voila: je gezonde kerstmenu eindigt met een topper!

Zie je dat een gezond kerstmenu helemaal zo moeilijk niet is? Wil je misschien toch iets anders serveren als nagerecht? Bekijk dan nog mijn top 5 gezonde kerst desserts voor nog meer inspiratie. Fijne feestdagen!

Volg Focus on Foodies ook op Bloglovin

Er is 1 reactie op Een gezond kerstmenu zonder gluten

  1. Hans Dame
    1 januari 2015 at 12:31 (3 jaar ago)

    Geweldig succes en voor de mensen die liever geen garnalen eten hebben we gerookte kipfilet gebruikt. Snel te bereiden (13 personen)

    Beantwoorden

Geef een reactie