kulinarischer jacobsweg ischl

Focus on Foodies op reis in 2015

Als reizen naast eten je grote passie is, hoef je natuurlijk niet lang na te denken over hoe je deze kunt combineren. Om nu te zeggen dat ik puur op reis ga voor het eten is misschien wat overdreven, maar ik kan me altijd ontzettend verheugen op de lokale keuken. En sommige landen staan echt wat lager op mijn bucketlist als ik weet dat het eten er niet zo fabeltastisch is. Het afgelopen jaar was er daarom meer ruimte hier voor Focus on Foodies op reis; een plek om jou te laten zien welke bestemmingen de moeite waard zijn. En natuurlijk waar je dan lekker kunt eten, als je eenmaal ter plekke bent. Het was een jaar vol avontuur en vandaag kijk ik met je terug naar de reizen van afgelopen jaar.

Januari

In januari raceten we van de pistes af in de skigebieden van Brixental en hadden we een prachtige start van het nieuwe jaar. We rodelden gierend van de berg, vlogen overal uit de bocht en hadden de grootste pret. Culinair hoogtepunt was het diner bij Rosengarten van Simon Taxacher, waar we werkelijk fantastisch hebben gegeten. Het is prijzig om er te eten, maar absoluut een must-do als je ooit in de gelegenheid bent.

rodelen op de gaisberg

rodelen op de gaisberg – Kirchberg

Mul met oerworterelen en match thee

Mul met oerworterelen en matcha thee bij Rosengarten – Kitzbühel

Februari

Mijn snowboard was net opgedroogd, toen we de bergen alweer in zicht kregen. Dit keer gingen we, zoals ieder jaar, een week op wintersport in Serfaus-Fiss-Ladis in Tirol. Een heerlijke week met de familie, met veel sneeuw en weinig zon, waar ik intens van heb genoten. Ik kom al van jongs af aan in Fiss en ieder jaar weer kan ik me ontzettend verheugen op een week wintersport. Komend jaar gaan we (natuurlijk) weer. Ik duim dat we dit jaar veel sneeuw én veel zon hebben ;-)!

Uitzicht op het balkon van ons appartement Almhof

Uitzicht op het balkon van ons appartement Almhof – Fiss

Dit uitzicht... zucht.

Dit uitzicht… zucht. – Serfaus

Maart en April

In maart en april bleven we in Nederland en stippelden we onze reis uit naar Bali, waar we in mei naartoe zouden gaan. De voorpret om hotels en bezienswaardigheden uit te zoeken is al de helft van je vakantieplezier, zeggen ze weleens. Toch zou ik volgende keer wat minder willen plannen en zeker niet meer onze hotels vooraf vast willen leggen.

Bali travelblogger reisblogger route

Onze geplande route op Bali

Mei en Juni

Half mei reisden de Mr. en ik af naar Bali. Al maanden had ik allerlei dingen uitgezocht en onze hotels hadden we vooraf al geboekt. We wilden het zuiden van Bali vermijden, omdat ik het idee kreeg dat het daar wel erg toeristisch was. En dus begonnen we in Ubud, reisden we door naar Lovina, bleven vijf dagen in Pemuteran en we cancelden ons verblijf in Canggu. Veel liever wilden we naar Amed en dan vanaf daar een paar dagen naar Gili Air. Gili Air vonden we erg tegenvallen en dus keerden we eerder terug naar Ubud. De sfeer daar vonden we heerlijk en we hebben daar de laatste dagen erg genoten. Een volgende keer zou ik graag nog naar Uluwatu gaan, voor de prachtige kliffen en de ruigere natuur. Het kleine dorpje Pemuteran vonden we zo geweldig, dat we daar graag nog een keer naartoe willen. Je kunt er werkelijk fantastisch snorkelen en duiken en de mensen zijn er zo ontzettend vriendelijk.

Exploring Ubud

Exploring Ubud – Bali

Jatiluwih rijstvelden, vlakbij Ubud

Jatiluwih rijstvelden, vlakbij Ubud – Bali

food in ubud

food in ubud – Bali

Juli

In juli was ik alweer onderweg naar mijn favoriete Europese land: Oostenrijk. Na er in 2010 een half jaar gewoond te hebben, wil ik het liefst zo vaak mogelijk terug om de frisse Oostenrijkse lucht op te snuiven (gelukkig mag ik begin januari weer). Het is niet uit te leggen, maar zodra ik in Oostenrijk de auto of het vliegtuig uitstap en even diep inadem, voelt het alsof er iets op zijn plek valt. Mijn tweede heimat. In juli, hartje zomer en met temperaturen van boven de dertig graden, reisde ik naar Ischgl voor de Culinaire Jacobsroute. Deze wandelroute, met gerechten van bekende Europese chefs bij verschillende berghutten, is een prachtige combinatie van natuur en culinair genieten en een echte aanrader.

kulinarischer jacobsweg ischl

kulinarischer jacobsweg – Ischl

bergbeek

Oostenrijk in de zomer is prachtig – Ischgl

Ook in juli vind je nog wel wat sneeuw. Me like!

Ook in juli vind je nog wel wat sneeuw – Ischgl

Augustus

Eind augustus stapte ik samen met mijn mams in het vliegtuig voor een weekje genieten van het Griekse eiland Kefalonia, samen met Elizawashere. We verbleven een halve week aan de oostkant van het eiland, bij Lixouri en de rest van de week in het midden van het eiland, bij Svoronota. De sfeer aan de oostkust was zalig; toerisme is er wel, maar bestaat voornamelijk uit Grieken en internationale toeristen die vooral van de authentieke sfeer willen genieten. Vooral rondom Lixouri kun je heerlijk eten; er is veel verse vis en het eten is puur en vers. We hadden een heerlijke week op Kefalonia en gaan graag nog eens terug!

melissani cave

melissani cave – Kefalonia

kounopetra beach

kounopetra beach – Kefalonia

eten bij meltemi kounoupetra

eten bij meltemi kounoupetra – Kefalonia

September

September was voor mij de drukste maand van het jaar. Niet alleen verhuisden we naar onze nieuwe woning, er stonden een aantal reizen op de agenda. Eerst ontdekte ik met Nespresso Palermo op Sicilie en daarna reisden we door naar fashion-hoofdstad Milaan. Op zoek naar de smaken en en kleuren van deze twee verschillende steden, die de basis waren voor twee nieuwe Nespresso limited editions. Het was mijn eerste, echte ervaring met Italië en ik viel vol voor Palermo. De authenticiteit, de smaken, de geuren, het verleden… We waren er slechts 24 uur, dus je snapt wel dat Sicilië gewoon nog op mijn bucketlist staat.

Na Italië was er geen tijd te verliezen en binnen een week was ik alweer onderweg naar Istanbul. Een dag later stapte Kim op het vliegtuig naar Val Gardena in Italië, om daar sportief de Dolomieten te verkennen. Ook op culinair gebied was Val Gardena te gek, dus wie van sportief, wellness én goed eten houdt, komt daar zeker aan zijn trekken. Ondertussen was ik in Istanbul aan het genieten van de schoonheid van deze oude stad, met voeten in de Europese en Aziatische wereld. De stad heeft een rijke historie, die je niet alleen terugziet in de talloze prachtige oude gebouwen, maar ook terug proeft in de Turkse keuken. Ik werd tot tranen geroerd toen er plotseling een aantal dolfijnen recht onder onze boot mee zwommen, tijdens een cruise over de Bosporus. Een bijna onechte ervaring en ik moest mezelf echt even mijn arm knijpen.

De parade van culinaire events ging in Nederland ook gewoon door, want Jennifer en Rianne namen de boot naar Texel om daar verslag te doen van Texel Culinair. Vorig jaar was dat zo’n succes, dat we er dit jaar graag weer over wilden schrijven. Texel Culinair is een heerlijke combi van uitwaaien en genieten van de prachtige natuur én genieten van al het lekkers wat Texel op culinair vlak te bieden heeft. Dit evenement vindt ieder jaar plaats in het tweede weekend van september, dus dat weekend kun je mooi vast vrijhouden ;-)!

mercato Ballaro - Palermo

mercato Ballaro – Palermo

Il Duomo (foto door Jorge S. B. Guerreiro)

Il Duomo (foto door Jorge S. B. Guerreiro) – Milaan

In La Galleria draai je 3x om je linkeras op je linkerhiel op de ballen van de stier, voor goed geluk (geen grap ;-))

La Galleria – Milaan

straten rondom grand bazaar istanbul

We maakten ook nog een prachtige cruise over de Bosporus

We maakten ook nog een prachtige cruise over de Bosporus – Istanbul

reisjournalist val gardena focus on foodies

Dolomieten  – Val Gardena

Kakelverse kokkels

Kakelverse kokkels – Texel Culinair

Oktober

In oktober koos Kim het ruime sop, door met DSDF Seaways een minicruise en stedentrip naar Newcastle te maken. Aan boord ontdekte ze dat je daar een behoorlijk prima hapje kunt eten en drinken. Ook in Newcastle aan goed eten en drinken geen gebrek en Kim moest flink wat ruimte maken voor high teas en (glutenvrije) scones. Zo’n minicruise bleek een top idee voor een lang weekend naar Engeland en gelukkig ook niet al te duur!

cruisen naar newcastle citytrip

cruisen naar newcastle citytrip – Newcastle

trick or treat

trick or treat – Newcastle

November

November stond in het teken van verrassingen en go with the flow. Ineens lag er namelijk een oranje envelop op de deurmat en gingen Mr. en ik een weekend op roadtrip naar bestemming onbekend met srprs.me. Waarheen? Juist, dat wisten we dus niet, tot een uur van te voren. We verzamelden met een aantal andere bloggers en krasten daar onze uiteindelijke bestemming open: Gent! En zo tuften we met onze Fiat 500 richting het Belgische Gent, waar we besloten om helemaal mee te gaan in het ‘bestemming onbekend’ principe. We zochten geen restaurant uit, keken niet op de kaart waar we heen wilden en raakten heerlijk verdwaald in Gent. Daardoor struinden we over een markt vol curiosa, zagen immigranten ploeteren tijdens hun allereerste fietsles en aten ons buikje rond bij een burger & beef bar. Het concept van srprs.me vonden we alle twee fantastisch en gaan we absoluut nog eens doen!

Let the roadtrip fun begin!

Let the roadtrip fun begin! – Gent

gent by night

gent by night – Gent

December

Al jaaaaaaren stond het op mijn bucketlist: een tocht maken met een hondenslede. En afgelopen maand ging die droom eindelijk in vervulling. Met Visit Norway bezochten we eerste twee dagen de stad Trondheim. Er lag helaas geen sneeuw, maar zo net voor kerst is wel echt een goede tijd om de stad te bezoeken. Overal hangt kerstverlichting en in deze relatief kleine stad is alles op loopafstand. Vanaf Trondheim pakte we de trein richting Røros, zo’n tweeënhalf uur verder landinwaarts. In Røros, wat een stuk hoger ligt, lag volop sneeuw en in dit authentieke dorpje waanden we ons direct in Winter Wonderland. De kleine kerstmarkt en oude houten huisjes waren een prachtig decor voor foto’s en gelukkig hadden we een dag vol zon (wel maar 4 uurtjes, maar toch, zon is al heel wat!).

De avond voor onze hondensledetocht heb ik kriebels in mijn buik en net als ik wil gaan slapen, barst er buiten een sneeuwstorm los. Verse sneeuw én een sledetocht op de planning: kan het nog perfecter? De volgende ochtend maken we de honden klaar voor vertrek en zodra de frisse wind mijn gezicht raakt, verschijnt er een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht. Ik krijg ‘m er niet meer af; wat een intens gelukzalig gevoel geeft dit. Met Simone voorop in de slee, rijden we door de bossen en langs prachtige, witte velden. De honden werken hard, Simone en ik hebben de grootste lol.

Helaas gaat het even verderop helemaal mis, wanneer er voor ons iemand van haar slee valt en wij midden in een bocht vol op de rem moeten. Dat remmen en bochten maken niet samengaan, was ons wel uitgelegd, maar in een split-second beslis je toch te remmen in plaats van vol op iemand in te rijden met de slee. De slee stuurt niet meer, remt niet omdat we ook bergafwaarts gaan en we raken vol een boom, Simone kan al zittend geen kant op. Soms weet je gelijk dat het mis is. Na een barre tocht richting het ziekenhuis, blijkt ze beide enkels gebroken te hebben. Met een ambulancevliegtuig wordt ze twee dagen later naar Nederland gevlogen en in het AMC geopereerd. Ze heeft nog een lang hersteltraject voor de boeg en dat is een pittig vooruitzicht. Ik leef enorm met haar mee en vind het verschrikkelijk dat een reis die zo magisch begon, zo hels kan eindigen. Lieve Simoon, sterkte, you can do it  en laten we er gewoon vanuit gaan dat 2016 wél dat magische einde heeft!

Een uitgebreid artikel over mijn reis in Noorwegen komt er natuurlijk nog aan, met een vlog van onder andere onze sledetocht met de husky’s.

prachtig uitzicht tijdens onze hike in Bymarka - Noorwegen

prachtig uitzicht tijdens onze hike in Bymarka – Noorwegen

Met de trein naar Røros

Met de trein naar Røros – Noorwegen

één van onze lieve husky's, tijdens een korte pauze

één van onze lieve husky’s, tijdens een korte pauze

Zoals je kunt zijn was het voor mij een heel bijzonder jaar, waarin ik veel heb mogen zien en meemaken. Waar ben jij in 2015 geweest? En welke bestemming of reis staat er in 2016 op jouw agenda? Ik ben benieuwd!

Er zijn 4 reacties op Focus on Foodies op reis in 2015

1. fibromyalgieenfit
    30 december 2015 at 12:25 (2 jaar ago)

Wat een mooie plekken heb je bezocht! Maar dat ongeluk met de slee, brrr..

2. Anja Faas
    30 december 2015 at 12:37 (2 jaar ago)

Hoi Lian, ik heb genoten van je verslag en van de mooie foto’s.

• Focus on Foodies
      30 december 2015 at 14:19 (2 jaar ago)

Ah wat lief Anja, fijn dat je het leuk vond om te lezen!
      Groetjes,
      Lian

3. Simone
    30 december 2015 at 22:50 (2 jaar ago)

Wat een top reisjaar heb je gehad…! Ik ga ook nog maar een jaarverslag maken denk ik. Is altijd wel leuk om terug te kijken (vooral voor mezelf denk ik dan. Haha) En ja beetje knudde dat het jaar dan zo moet eindigen eigenlijk maar ja, zoals je zegt we maken er gewoon een geweldig 2016 van! Bij mij komt morgen nog een stuk over Røros online. Want wat was het een prachtige bestemming! Knuffel!