gezond gourmetten

Tips om gezond te gourmetten

In Nederland lijken feestdagen soms wel synoniem aan gezellig met familie en vrienden aan tafel, rond een grote gourmetset. Wij hadden al jaren geen gourmetset in huis, dus voor ons was het niet zo logisch om te gourmetten met Kerst. Daarnaast wil ik geen voorverpakte schotel op tafel zetten met stukken vlees vol toevoegingen en liever kijken wat er zelf voor lekkers te maken viel. Gezond gourmetten dus. Kan dat wel?

En of het kan! Je staat wel wat langer in de keuken, want alles valt zelf te maken. Maar zoals je begrijpt kost dat iets meer tijd dan een simpel bezoekje aan de supermarkt en daar een gourmetschotel (vol vieze bacteriën, had je het gezien op tv ;-)?) in je karretje te mikken. Vandaag deel ik mijn eerste tips om gezond te gourmetten met je en de komende tijd zet ik een aantal lekkere gourmet recepten online.

Na jaren niet te gegourmet, kwam het WMF Lono Raclette gourmetstel uit de doos en op onze tafel. Mijn eerste indruk: mooi apparaat, mooie pannetjes en alles kan in de vaatwasser. Yes! De temperatuur is instelbaar, de grillplaat heeft een randje. Misschien is dat randje nu heel normaal, maar ik kan me van vroeger herinneren dat er géén randje was en dat het vet en de olie dus op plekken kwam waar je dat niet wilde hebben. De WMF gourmetset heeft dus een randje, dat beloofde veel goeds.

gourmetten WMF lono

gourmetten WMF lono

gezond gourmetten

gezond gourmetten

De set komt met 8 pannetjes en 8 spatels en dat maakt gourmetten met 8 personen mogelijk. Al vind ik het zelf altijd wel prettig om twee pannetjes te hebben (altijd honger), wat dus zou betekenen dat je met vier personen eet. Dat gingen wij testen. Ik maakte een tafel vol lekkers, allemaal gezonde recepten die ik dus binnenkort met jullie deel. Zo maakte ik zelf minihamburgers, minislavinken, glutenvrij pannenkoekenbeslag, beslag voor courgette pannenkoekjes, groentespiezen, spinazierolletjes met mozzarella, courgettepizza’s en alle ingrediënten om een lekker omeletje te bakken. Ik zette geen sausjes op tafel, geen brood en in plaats van boter, smeerde ik de grillplaat en bakjes één keer (!) in met olijfolie.

Dus wil je gezond gourmetten? Probeer dan eens de volgende tips hieronder. De gezonde gourmetrecepten deel ik binnenkort met jullie en ik zal zorgen dat er een aparte categorie komt op de website, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn! Alle gerechten zijn overigens glutenvrij en suikervrij :-). Ook leuk: maak een kunstwerk van je tafel, door allerlei verschillende bakjes te gebruiken. Hoe vind je mijn nieuwe Tokyo design kommetjes? Gaaf zo met dat blauw toch?

WMF lono gourmetset

WMF lono gourmetset

gezond gourmetten

gezond gourmetten

Tip 1: zet geen sausjes op tafel

Sausjes zijn verleidelijk, vaak ongezond en meestal overbodig. Als je de gerechtjes goed kruid, zijn sausjes eigenlijk niet nodig en als je ze niet op tafel zet, zul je zien dat je ze eigenlijk ook niet mist. Kun je echt niet zonder sausjes? Maak dan van wat tomatenpuree, gedroogde oregano, tijm en basilicum en peper en zout een zelfgemaakte ketchup. Voeg wat water of passata toe als je dit sausje te dik vindt. Voor een yoghurtsausje schep je wat eetlepels yoghurt in een bakje, sap van een halve citroen, klein scheutje olijfolie en wat peper en zout.

Tip 2: zet geen brood op tafel

Brood voegt naar mijn idee niet zoveel toe bij gourmetten. Maak juist lekker verse gerechten met de pannetjes of op de grillplaat, in plaats van zo’n stuk brood te eten. Zonde, brood kun je toch elke dag eten? Als je geen (stok)brood op tafel zet, ontbreekt het je echt nergens aan hoor.

Tip 3: bak in olijfolie

Smeer de grillplaat in met olijfolie voordat je begint met gourmetten. Als je een goede gourmetset hebt, zoals de WMF Lono, is één keer insmeren voldoende. Ook de bakjes hoeven eigenlijk alleen vooraf ingesmeerd te worden met olijfolie. Doordat het antiaanbakpannetjes zijn, glijden zelfs pannenkoekjes en omeletten eenvoudig op je bord.

Tip 4: maak de gourmet recepten zelf

Koop je zo’n standaard gourmetschotel in de winkel, dan zitten er heel veel ingrediënten in die je 1. niet wilt eten en 2. overbodig zijn. Je zult zien dat gezond gourmetten eigenlijk heel makkelijk is wanneer je de recepten zelf maakt. Mini hamburgers maak je gewoon met gehakt en kipfilet kun je een aantal uur laten marineren en geloof me: het is véél lekkerder! Die gourmetschotel laat je voortaan wel staan ;-)!

gezond gourmetten

gezond gourmetten

In samenwerking met fonQ

Geef een reactie