glutenvrije arancine

Glutenvrije arancine (risottoballetjes)

Tijdens mijn bliksembezoek aan Sicilië vorig jaar, werd ik verliefd op de keuken. Ik geloof dat ik in 24 uur ooit zoveel gegeten heb: ik moest en zou álles proeven. De echte aubergine parmigiana bijvoorbeeld, zaaaalig. En saffraanrisotto met ossobuco. Maar het gerecht dat echt mijn hart heeft gestolen, is arancine. Deze risottoballetjes worden gefrituurd en zijn daardoor niet heel erg gezond. Daarnaast zijn ze niet standaard glutenvrij. Maar ik zou Focusonfoodies.nl niet hebben, als ik niet zou experimenteren. En zo werd het perfect recept voor glutenvrije arancine (oftewel risottoballetjes) geboren.

glutenvrije arancine

glutenvrije arancine

glutenvrije arancine

glutenvrije arancine

Arancine is een typisch Siciliaans gerecht. De Sicilianen zijn er ook dol op; in Palermo vind je zelfs een speciale winkel, die enkel arancine verkoopt in tientallen verschillende smaken. Als je even googlet op ‘arancine palermo’ zie je zelfs dat er hele overzichten zijn met ‘de beste arancine van Palermo’. Geweldig, die passie voor eten! Traditioneel worden de bolletjes gevuld met risotto en ragout of mozzarella, maar zoals gezegd zijn er ontzettend veel variaties.

Zoals ik al aangaf, zijn arancine normaal niet glutenvrij. De risottoballetjes worden namelijk in meel gerold, daarna in een geklutst eitje en als laatste rol je ze door wat paneermeel. Door glutenvrij meel te gebruiken en glutenvrij paneermeel (en natuurlijk een glutenvrij risottorecept), maak je glutenvrije arancine. Daarnaast heb ik ze niet gefrituurd, maar in de Airfryer klaargemaakt. Dat is toch weer een heel stuk gezonder!

Wat heb je nodig?

  • Ongeveer 200 gram risotto
  • mini mozzarella bolletjes
  • 2 eieren
  • ongeveer 100 gram glutenvrij meel
  • glutenvrij paneermeel

En hoe maak je het?

  1. Ik gebruikte restjes risotto van de vorige dag. Anders maak je eerst risotto, bijv. deze risotto met pecorino en paddestoelen. Laat dit geheel afkoelen.
  2. Vorm kleine bolletjes van de risotto, ongeveer ter grootte van een kleine golfbal. Duw er dan een bolletje mozzarella in en vouw de risotto hieromheen. Doe dit tot de risotto op is.
  3. Kluts de eieren in een kommetje. Doe het glutenvrije meel op een bord. Verdeel het paneermeel over een ander bord.
  4. Rol dan eerste de risottoballetjes door het glutenvrije meel. Rol ze daarna door het eigeel (doe dit bijv. met twee lepels). Rol het balletje daarna door de paneermeel en zorg dat de paneermeel de risotto aan alle kanten goed bedekt. Doe dit met alle risottoballetjes.
  5. Bedruppel de arancine met een klein beetje olijfolie. Je kunt ook een olijfoliespray gebruiken als je die hebt, dat is nog handiger.
  6. Verwarm de Airfryer (of oven) voor op 180 graden en bak de arancine in ongeveer 8 minuten goudbruin. Serveer de arancine warm, enjoy!
glutenvrije arancine

glutenvrije arancine

Er is 1 reactie op Glutenvrije arancine (risottoballetjes)

Laat een reactie achter bij Merel Teunis Reactie annuleren