hoe krijg je een mooie huid voeding

Hoe krijg je een mooie en stralende huid?

Wie is niet dagelijks met haar of zijn huid bezig? Je wilt stralend voor de dag komen en daar doe je veel voor. De makkelijkste maar tevens meest ongezonde oplossing is om alle oneffenheden en plekjes te verbergen onder een laag make-up zodat niemand ze ziet. Maar dat is dan weer niet goed voor je huid en wil je geen stralende huid hebben zónder make-up? Dat scheelt een hoop tijd en geld en als je ’s ochtends in de spiegel kijkt, zie je ook nog eens een stralende en gezonde huid waar je trots op kunt zijn.

Je huid vormt het grootste orgaan van je lichaam en is het enige orgaan dat zich aan de buitenkant van je lichaam bevindt. Wist je dat je huid 60 procent absorbeert van wat je erop smeert? De gemiddelde vrouw gebruikt twaalf beauty producten per dag wat neerkomt op totaal maar liefst 168 verschillende ingrediënten!

Verschillende stoffen in je lichaam zijn verantwoordelijk voor de conditie van je huid. Hier gaan we later in dit artikel verder op in. Je huidcellen vernieuwen zich eenmaal per maand en worden opgebouwd uit proteïnen. Hoe kun je deze huidcellen zo goed mogelijk behandelen voor een zo gezond en stralend mogelijke huid? Eén ding is zeker: behandeling van binnenuit is veruit effectiever dan behandeling van buitenaf. Focus je dus niet teveel op alle crèmes en huidverzorgers.

Welke voedingsstoffen zijn belangrijk voor je huid?

Er bestaan veel verschillende vitaminen, mineralen, vetten, enzymen en hormonen. Maar welke zorgen nu precies voor een gezonde huid? Voorop staat dat een algehele gezonde lifestyle belangrijk is. Alleen een hoge dosis aan stimulerende stoffen voor een gezonde huid is niet voldoende. Hieronder vind je de belangrijkste (voedings)stoffen die verantwoordelijk zijn voor de conditie van je huid:

Collageen
Onze huid bestaat voor 70% uit collageen. Collageen staat vaak in verband met de hieronder volgende voedingsstoffen en is altijd betrokken bij een goede of slechte huid. Voornamelijk de onderhuid (de laag direct onder de opperhuid) bestaat grotendeels uit collageen. Collageen betekent letterlijk ‘samenbinden’ en is een soort eiwit dat een belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in ons lichaam. Collageen zorgt onder andere voor stevigheid en elasticiteit van je huid. Tot je 25
e jaar maakt je lichaam ruim voldoende collageen aan waardoor de meesten op die leeftijd geen rimpels hebben. Na je 25e neemt de aanmaak van collageen af en wordt het aandeel ervan in de onderhuid kleiner waardoor er rimpels ontstaan. Meer collageen betekent dus minder rimpels!

Vitamine C en E
Beide vitaminen werken als antioxidant in je lichaam en schakelen vrije radicalen uit die onder andere collageen aantasten. Vitamine E is een antioxidant die je lichaam niet zelf kan aanmaken en welke je dus via voeding binnen moet krijgen. Tevens repareert vitamine E het bindweefsel in je lichaam wat belangrijk is voor een gezonde huid. Vitamine C vind je onder andere in koolsoorten, citrusfruit, bosbessen en aardbeien.

vitamine c  mooie huid

vitamine c repareert je bindweefsel en is een goede boost voor een mooie huid

Silicium, zwavel en zink
Silicium zorgt voor een natuurlijke glans en een strakke huid en is een mineraal dat na zuurstof het meest voorkomt in de aardbodem. Heb je je ooit afgevraagd waarom een modderbad of een kleimasker goed voor je is? Het is rijk aan silicium! Zwavel is een mineraal dat rijkelijk aanwezig is in je lichaam en verantwoordelijk is voor de productie van collageen waarvan je huid soepel en zacht blijft. Daarnaast helpt zwavel dode huidcellen weg te schuren die poriën blokkeren en bacteriën de kans geven om op te hopen en uiteindelijk acne, eczeem of psoriasis te ontwikkelen.

Tot slot is zink een belangrijk mineraal voor een gezond huid. Zink werkt samen met vitamine A dat de aanmaak van nieuwe huidcellen stimuleert. Dankzij zink wordt vitamine A goed opgenomen in het bloed wat uiteindelijk de huid bereikt. Verder zorgt zink voor een gezonde celdeling, celreparatie, celgroei, de productie van witte bloedcellen en zuivert het je lever en repareert het weefsels.

Aminozuren
Aminozuren zijn essentieel voor je huid: ze repareren de huid en stimuleren nieuwe huidgroei. De acht essentiële aminozuren: isoleucine, leucine, lysine, methionine, fenylalanine, threonine, tryptofaan en valine. Deze aminozuren doen alleen hun werk als ze alle acht in de juiste verhouding aanwezig zijn in je lichaam. Als dit het geval is, maken ze onder andere de productie van collageen mogelijk. Een tekort aan aminozuren zorgt ervoor dat de huid geen vocht kan vasthouden en uitdroogt.

Omega 3 en 6
De vetzuren omega 3 en 6 zorgen ervoor dat je huid geen onnodig vocht verliest maar het juist vasthoudt waardoor je huid op een natuurlijke manier gehydrateerd wordt en niet uitdroogt.

Wat moet je eten voor een gezonde huid?

Als die namen van lastige stoffen zetten natuurlijk niet aan tot directe actie maar ze zorgen er wel voor dat je begrijpt wat je doet en waarom je iets doet in het voordeel van je huid. De hierboven beschreven stoffen komen voor in voeding. Welke voeding kun je het beste toevoegen aan je dieet om zoveel mogelijk natuurlijke impuls te geven aan een gezonde huid?

Water
Maar liefst 60% van ons lichaam bestaat uit water waardoor ook onze huid voor een groot deel afhankelijk is van water. In de nacht droog je uit waardoor je ’s ochtends minimaal één groot glas water moet drinken voor een goed begin van de dag. Drink gedurende de dag minimaal acht glazen water en kruidenthee om te zorgen voor een goede hydratie van je lichaam.

Hydrateren mooie huid

Voor een mooie huid is hydrateren erg belangrijk: drink voldoende water

Avocado
Een van de meest complete vruchten zijn avocado’s. Ze zijn zeer rijk aan veel verschillende voedingsstoffen zoals vitamine B6, C, E, K, selenium, zink, kalium en gezonde vetten. Op Focus on Foodies vind je heel veel recepten met avocado, bijvoorbeeld deze salade met avocado, of garnalen met avocado. Zoek maar eens op avocado in de zoekfunctie!

Komkommer en selderij
Komkommers en selderij zitten vol met silicium. Beide vormen een ideale frisse snack voor in de zomer die je rauw kunt verorberen.

Chiazaad
Een bijzondere superfood in dit rijtje is chiazaad. Omdat chiazaad veel omega 3 bevat, zorgt het regelmatig eten ervan dat de huid geen vocht verliest maar juist voldoende vasthoudt voor een goede hydratie. Daarnaast stimuleert chiazaad de stoelgang als je last hebt van obstipatie. Je kunt chiazaad mengen met water (de zaadjes zwellen op) of het door een smoothie of salade gebruiken.

Chia energie reep

Maak bijvoorbeeld heel gemakkelijk energie repen met chia zaad: goed voor je huid dus!

Olijven en olijfolie
Een van de rijkste natuurlijke bronnen van vitamine E zijn olijven. Geniet regelmatig van deze gezonde snack en gebruik regelmatig een goede olijfolie tijdens het koken voor een gezonde huid.

Kokos(olie)
Net als olijven komt in kokos veel vitamine E voor wat zorgt voor een gezonde huid.

Rucola
Bevat zwavel en vitamine A. Door regelmatig rucola te eten, stimuleer je de aanmaak van collageen en houd je je lichaam schoon van dode huidcellen waardoor je acne actief tegengaat.

Radijsjes
Radijs is rijk aan vitamine C, zwavel en silicium. Goed voor de algehele conditie van je huid!

Hennepzaad
De superfood hennepzaad is een natuurlijke bron van eiwitten die alle acht de essentiële aminozuren bevat en tevens veel omega 3 en 6 bevat voor een gehydrateerde huid. Heb je last van een droge huid? Dan mag hennepzaad niet ontbreken in jouw dieet.

Aloe vera
Werkt super ontstekingsremmend dankzij de aanwezigheid van twee plantenhormonen: auxin en gibberellin. Vitamine C en E en een hoop andere antioxidanten gaan veroudering tegen dankzij de aanpak van vrije radicalen waardoor collageen niet wordt aangetast.

Macadamia noten
Deze ronde nootjes bevatten veel goede vetten en zink.

Pompoenpitten
Bevatten veel zink, een dosis vitamine B en goede vetten voor een glanzende en gezonde huid.

Wat heeft een slechte invloed op je huid?

Nu je weet welke voedingsstoffen goed voor je zijn en hoe je ze binnenkrijgt, ben je een heel eind op weg. Natuurlijk werkt je lichaam het beste als alles één kant op wijst en je je gezonde inspanningen niet tegenwerkt. Het is daarom belangrijk om goed te letten op een paar dingen waarmee je dagelijks in aanraking komt.

Natuurlijke verzorgingsproducten
In het begin van dit artikel zagen we dat onze huid 60 absorbeert van wat er op wordt gesmeerd. De meeste verzorgingsproducten zitten vol met giftige stoffen die je lichaam opneemt en die dus terechtkomen in je organen, waaronder je huid. Deze giftige stoffen werken ondanks de veelbelovende etiketten en marketingcampagnes niet mee aan het welzijn van je huid. Kies daarom voor een natuurlijke of biologische variant en gun je huid de beste verzorging.

SantaVerde verzorging

Natuurlijke verzorging helpt je huid, zonder giftige stoffen

Door weer en wind
Het weer heeft een grote invloed op de conditie van onze huid. Als het koud is en het waait, dan droogt je huid sneller uit dan ooit, als het warm is moet je oppassen voor verbranden. Gebruik bij voorkeur een vochtinbrengende crème voordat je naar buiten gaat als het koud is en bescherm je huid tegen UV straling van de zon als het warm is, ook als het geen hoog zomer is. Kies bij voorkeur voor gezichtscrèmes met een beschermingsfactor tegen zon.

Douchen
Douche niet te lang en vooral niet te warm. Door heel warm te douchen, spoel je de natuurlijke vetlaag van je huid af waardoor je huid in een keer uitdroogt. Douche met lauwwarm water en stap er weer onderuit na zo’n vijf minuten.

Verwarming
Voorkom onnodig gebruik van de verwarming omdat het vocht uit de lucht én je huid trekt. Tip: gebruik een luchtbevochtiger in je slaapkamer zodat je huid minder snel uitdroogt tijdens het slapen.

Stimulerende middelen
Voorkom of beperk het gebruik van alcohol, koffie en sigaretten. Roken vernauwt de kleine bloedvaatjes in de opperhuid waardoor bloed en zuurstof de huid niet goed bereikt. Daarnaast beschadig je collageen in je lichaam waardoor je huid minder elastisch wordt.

Stress
Voorkom stress, stress beïnvloedt je gehele lichaam waaronder ook je huid. Als je veel stress hebt, ben je gevoeliger voor een acne uitbraak en je huid is kwetsbaarder voor allerlei kwaaltjes zoals eczeem en uitdroging. Een fijne manier om stress te voorkomen of te bestrijden is door dagelijkse een yoga practice uit te voeren die bij jou past. Rol je yogamatje uit op een moment waarop jij je het prettigst voelt en doe een paar ontspannende (ademhalings)oefeningen. Je zal zien dat je hiermee je stress level direct kunt verlagen.

yoga meditatie

Voorkom stress en laat je lichaam tot rust komen


Dit artikel werd geschreven door gastblogger Lisanne van Superyoga. Superyoga.nl is geboren uit een passie voor gezond leven door Lisanne. Je kunt superfoods en yoga artikelen vinden in de webshop, maar ook een blog waar geregeld artikelen en tips en voorbij komen die aansluiten bij een gezonde lifestyle.

Geef een reactie