yoga healthy happy mindfulness

How to be Healthy & Happy

Dag in dag uit ‘leven’ we. Sommigen op de automatische piloot en sommigen letten goed op de details. We weten allemaal dat niet sporten, stress en ongezond eten niet goed zijn, maar wat doe jij om jouw weg te vinden? Het begint bij je zaakjes van binnen op orde te hebben en van daaruit aan de slag te gaan met jezelf en je persoonlijke uitdagingen.

Gezond zijn is een heel breed begrip waarbij vaak alleen wordt gedacht aan een gezond lichaam. De geest is eigenlijk net zo belangrijk en werkt nauw samen met je lichaam. Hoe zit dat precies? Geest en lichaam zijn één, is dat niet veel te zweverig? Welke keuzes je iedere dag maakt bepalen hoe gezond jouw lichaam is, en die keuzes komen toch echt tussen je oren vandaan! Hieronder volgt een aantal stappen om je op weg te helpen.

Stap 1: je zaakjes op orde hebben

Als je leven totale chaos is en je doet wat er op je pad komt, dan maak je een valse start. Zorg dat je weet wat je wilt en stel bepaalde doelen in je leven waar je naartoe kunt werken. Wil je het lichaam van een topsporter, wil je gewoon vitaal zijn, vind je gelukkig zijn belangrijker dan een afgetraind lichaam? Bepaal voor jezelf wat belangrijk is. Vanaf dat moment kun je een eerlijke start maken en het resultaat zal je verbazen!

Mindfulness

Mindfulness

Stap 2: let op je voeding

Wat je ook doet, wie je ook bent, voeding speelt iedere dag een grote rol en bepaalt voor een groot deel hoe jij je voelt. Gezonde voeding is een belangrijke pilaar in een healthy lifestyle en bij het behalen van jouw persoonlijke doelen. We zoomen iets dieper in op voeding: ongezonde voeding veroorzaakt tekorten in je lichaam waardoor je op den duur allerlei kwaaltjes krijgt waarvan stress er één is. En stress is een grote veroorzaker van een hoop aandoeningen in je lichaam. Zo is de cirkel rond en wordt al snel duidelijk dat ongezond eten je niet tot je einddoel zal leiden. En nu van de andere kant: gezond eten zorgt dat je lichaam tevreden is en goed presteert. Je kunt helder nadenken, je bent positief en hebt zin om er tegenaan te gaan. Geen stress, geen kwaaltjes maar een goed humeur! Die keuze is snel gemaakt.

Neem de touwtjes in handen en onderhoud zowel je lichaam als geest door goed te eten. No stress!

Receptje

In rauwe cacaopoeder zitten veel mineralen die je lichaam helpen met alle dagelijkse processen en goed zijn voor ongeveer alles wat in en aan je lichaam zit. Zo is ook het mineraal magnesium rijkelijk aanwezig wat wordt gezien als een natuurlijke anti-stressmineraal.

Go choco smoothie

  • 250 ml plantaardige melk (amandelmelk, kokosmelk)
  • 100 gram besjes (frambozen, blauwe bessen)
  • 2 eetlepels rauwe cacaopoeder
  • 2 eetlepels kokosrasp
  1. Voeg alles toe aan in een blender en mixen maar!

Deze smoothie vormt de perfecte start van je dag waardoor je met veel energie begint. Hij is lekker zoet zonder dat je geraffineerde suikers gebruikt. Tip: schrap deze slechte suikers waar mogelijk uit je dagelijkse voeding. Ze doen niets goed in je lichaam en zorgen voor een hoop ellende. Houd je van taarten of lekkere toetjes maken? Gebruik dan kokosbloesemsuiker als gezond alternatief. Hierin zitten voldoende vitaminen en mineralen om te zorgen dat je lichaam het suiker op een juiste manier verwerkt.

Wist je dat ..
.. je darmstelsel en je hersenen twee handen op één buik zijn? Negatieve gedachten zorgen ervoor dat je je lichamelijk slecht voelt en andersom stuurt je darmstelsel kwade signalen naar boven als je niet goed voor je lichaam zorgt en als je je darmen ondervoedt.

Neem ook eens de tijd om rustig na te denken over wat je wilt en wie je wilt zijn

Neem ook eens de tijd om rustig na te denken over wat je wilt en wie je wilt zijn

Stap 3: zorg voor voldoende beweging

Het menselijk lichaam is niet gebouwd om de hele dag (stil) te zitten. We moeten bewegen en onze spieren laten werken! Om te kunnen en willen bewegen, hebben we een lichaam nodig dat beschikt over voldoende brandstof om prestaties te kunnen leveren. Goed eten dus! Ook hier is weer een cirkel te zien want door veel te bewegen gaat je lichaam vanzelf naar gezond voedsel hunkeren. Na een workout zal je geen trek hebben in snoep maar eerder in rijst of kip.

yoga meditatie

Yoga geeft je een moment van rust én je werkt aan je lichaam

Bij het woord ‘sporten’ wordt vaak gedacht aan intensieve sporten die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Voetbal, boksen, turnen, hardlopen, ga zo maar door. Een sport die door iedereen kan worden beoefend en uiterst goed is voor lichaam én geest is yoga. Het zorgt voor een goede houding, de training van je spieren en vooral voor rust. En dat is een belangrijke. Yoga is super toegankelijk en kun je in groepsverband, alleen, binnen en buiten beoefenen. Wat jij wilt. Een yoga mat kopen is het begin en direct daarna kun je aan de slag met je eerste oefeningen. Begin met een simpele practice door iedere ochtend 10 minuten de leukste oefeningen uit te voeren die je kunt vinden. Na verloop van tijd zal je merken dat je de uitdaging wilt aangaan om moeilijkere oefeningen te doen en om langere yogasessies te plannen.

Wist je dat ..
.. sporten veel invloed heeft op je hormonen en dat hormonen er grotendeels voor zorgen hoe jij je voelt? Zo zorgt sporten (in de buitenlucht) voor de aanmaak van endorfine waardoor je je gelukkig voelt en teveel of te laat sporten juist voor overtollige aanmaak van het hormoon cortisol. Cortisol zorgt onder andere voor een gezonde biologische klok waardoor je ’s avonds moe wordt. Lang en intensief sporten laat op de avond is dus niet zo’n verstandige keuze!

Hoe zorg jij ervoor dat je Healthy & Happy bent?

 



 

Dit artikel werd geschreven door gastblogger Lisanne van Superyoga. Superyoga.nl is geboren uit een passie voor gezond leven door Lisanne. Je kunt superfoods en yoga artikelen vinden in de webshop maar ook een blog waar geregeld artikelen en tips en voorbij komen die aansluiten bij een gezonde lifestyle.

running hardlopen

Ook (buiten) hardlopen is een heerlijke manier of je geest vrij te maken

Er is 1 reactie op How to be Healthy & Happy

  1. cindys1981
    21 maart 2015 at 09:41 (3 jaar ago)

    Mooi geschreven!

    Beantwoorden

Geef een reactie