krachttraining kettlebell swing

Krachttraining vs. Cardio: wat is beter?

Yes, Focusonfoodies.nl heeft een nieuwe gastblogger: Kim! Personal trainer en healthy foodie en je kunt bij haar terecht voor al je vragen over een gezond lijf en sporten.

Er bestaan bijna nergens meer meningen en discussies over dan over fitness, gezonde voeding en afvallen. Het lijkt wel alsof we continu gebombardeerd worden met nieuwe methoden, wondermiddeltjes en diëten. Logisch dat je het allemaal niet meer kunt volgen en je je afvraagt wat waarheid is en wat alleen maar mooie fabeltjes zijn. 

Zo krijg ik als personal trainer regelmatig de vraag welke trainingsvorm nu het meest effectief is om af te vallen. En eerlijk gezegd, ik zie mensen vaak verwachtingsvol naar me kijken in de hoop dat ik zeg dat een paar keer lekker op de crosstrainer zweten voldoende gaat zijn…sorry, maar nee.

Natuurlijk is het volledig afhankelijk van wat je doel is. Zie je jezelf binnenkort al bedolven onder het kleurpoeder over de finishlijn van de colour run racen of wil je ervoor zorgen dat je uithoudingsvermogen op peil blijft? Dan is cardiotraining precies wat je nodig hebt. Maar wij hadden het over afvallen. Dus wil je zo efficiënt mogelijk aan de slag met gewichtsverlies, dan komt daar krachttraining bij kijken!

krachttraining met dumbbells

krachttraining met dumbbells

krachttraining

Yes, dumbbells zijn mijn beste vrienden geworden!

Waarom? Laten we kijken naar de verschillen tussen cardio en krachtraining. Bij cardiotraining train je het hart en bloed- vatenstelsel en het hart-longsysteem. Tijdens cardiotraining kun je tot tien keer meer calorieën verbruiken dan wanneer in rust. Hartstikke goed natuurlijk, alleen houdt deze verbranding vrij snel op zodra je (hopelijk redelijk sweaty) van de crosstrainer of loopband afstapt.

Met kettlebells in verschillende gewichten kun je enorm veel krachtoefeningen doen

Met kettlebells in verschillende gewichten kun je enorm veel krachtoefeningen doen

kettle bell swing

bijvoorbeeld de kettle bell swing

Met intensieve krachttraining verbruik je in verhouding veel meer energie dan met cardiotraining. En dan vooral ná de training. Met een intensieve cardiosessie verbruik je misschien wel meer calorieën dan met een krachttraining, maar dat is alleen tijdens de training. Het secundaire effect is bij krachttraining dus vele malen interessanter. Met cardio wordt nauwelijks spierschade aangebracht en zal er dus vrij weinig te herstellen zijn. Na een heftige sessie met gewichten is er meer spierschade en dat spierherstel kost energie. Dit fenomeen heeft een ontzettend mooie term, namelijk: Excess post-exercise oxygen consumption. Oftewel; naverbranding.

Door dit verhoogde energieverbruik ligt je caloriebehoefte tot wel een dag na de trainingssessie een stuk hoger dan normaal. Ook al zit je heerlijk thuis op de bank of lig je te slapen; je verbrandt meer. En, trust me, krachttraining betekent niet dat je als een mega gespierder kenau door het leven moet. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je kleding losser komt te zitten door je nieuwe afgetrainde lichaam…. Vervelend!


Kim is personal trainer in Utrecht (Boost Personal Training) en samen hebben we de afgelopen maanden mooie resultaten behaald. Ze weet veel van sport én voeding en kan enorm goed motiveren. Op Focusonfoodies.nl vind je inspirerende health en sport artikelen van Kim en je kunt haar al je sport vragen stellen!

Er zijn 2 reacties op Krachttraining vs. Cardio: wat is beter?

  1. Line Gevers
    24 augustus 2015 at 09:21 (4 jaar ago)

    Ik ben sinds kort begonnen bij een sportschool onder begeleiding van een personal trainer, dit is echt een wereld verschil. het begint al bij het stellen van de doelen die ik wil halen, door de begeleiding ben ik ook veel strenger voor mijzelf om deze te halen.

    Beantwoorden
  2. Deborah
    20 november 2015 at 22:28 (4 jaar ago)

    En na het trainen dan een proteïne shake? Altijd of niet altijd? Iemand vertelde mij dat ik dan een verse sap (appelsap) met proteïne poeder moest drinken dat het dan het beste wordt opgenomen, is dat zo?

    Beantwoorden

Geef een reactie