Nespresso event koffieproeverij

Nespresso event: koffie proeven op een heel bijzondere manier

Op 21 oktober werd ik samen met 4 andere foodbloggers uitgenodigd voor een exclusieve koffieproeverij van Nespresso in Amsterdam. Koffie proeven is niet nieuw voor mij, maar de insteek van deze proeverij maakte me erg nieuwsgierig, mede doordat een bekende sommelier aanwezig zou zijn. Een sommelier? Lijken koffie en wijn zo op elkaar? Meer dan ik dacht, blijkt nu! Vandaag lees en zie je alles over deze gave koffieproeverij van Nespresso in Huize Frankendael.

Terwijl ons land kampte met de eerste grote herfststorm van het jaar, werd ik opgepikt door een taxi en hoefde ik niet zelf de storm te trotseren. Goed begin, vond ik. We reden naar Amsterdam, naar het prachtige Huize Frankendael, een schitterend buitenhuis uit de 18e eeuw. In het gerestaureerde koetshuis van dit pand werden we verwelkomd met een lekkere espresso (uiteraard). Ik en Elise van Chickslovefood vroegen ons meteen af waar George was, maar helaas. Stiekem hoop je er toch op ;-). Op basis van mijn wens voor een kopje ‚niet te sterk, vol en fruitig van smaak’ werd mij een lekkere koffie geserveerd, waar ik nu natuurlijk de naam niet meer van weet. En ik ben niet de enige die geen enorme koffie kenner is. Wist je trouwens dat bijna alle Nederlanders koffie drinken, maar dat 64% van de mensen aangeeft dat ze graag meer willen weten over koffie? Interessant!

vNespresso cups

Nespresso cups

In het oude koetshuis stond een prachtige tafel voor ons klaar met slechts 5 plaatsen. Bob Cramwinckel, oprichter en directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek, nam ons mee in de wereld van de smaak. Hij legde uit dat de ogen een enorm belangrijke rol spelen bij smaak en dat een deel van de smaak wordt beïnvloed en bepaald door wat we zien. Om dit te demonstreren, kreeg Elise van Chicks Love Food een enorm charmante afgeplakte duikbril op, haha. Voor haar werden 4 glazen wijn neergezet: 1 witte wijn, 1 rosé en 2 glazen rode wijn. Bizar genoeg is het dus enorm moeilijk om de wijnen van elkaar te onderscheiden wanneer je niet ziet wat je proeft. Elise had slechts één van de 4 wijnen goed, wat schijnbaar al een hele prestatie was. Leuk experiment om eens thuis na te doen overigens!

Geblinddoekt wijn herkennen: lastig

Geblinddoekt wijn herkennen: lastig

Hierna legde Noël Vanwittenbergh, hoofdsommelier bij Hotel Okura Amsterdam, ons uit wat wijnen en koffie met elkaar gemeen hebben. Beide dienen namelijk geserveerd te worden in een goed glas, om de smaak te versterken. Het glas kun je zien als een hulpmiddel, zodat de drank op de juiste plek de tong raakt. Een beetje abstract omschreven en om eerlijk te zijn dacht ik meteen ‚ja hoor, alsof dat glas echt zoveel uitmaakt’. We namen de proef op de som met 4 verschillende typen glazen, gevuld met water. En ja hoor, weg argwaan, want het verschil in hoe het voelt wanneer het water in je mond komt is wel degelijk voelbaar per glas. Bizar!

Verschil proeven met 4 typen glazen

Verschil proeven met 4 typen glazen

In samenwerking met het Oostenrijkse glasmerk Riedel, heeft Nespresso twee jaar lang gewerkt aan een koffieglas, wat de beleving van de koffiesmaak kon vergroten. Het resultaat is de Reveal Collection, twee typen glazen die zijn geperfectioneerd om de smaak en beleving van koffie te optimaliseren. Vervolgens kregen we twee glazen Dulsão de Brasil koffie voorgeschoteld: 1 in een wat lager, boller glas en de andere in een smaller, hoger glas. Heel sophisticated nam ik van beide glazen een slurpend slokje en riep: ‚ oh, die tweede koffie is echt veel scherper van smaak’. Het bleekt dezelfde koffie te zijn, maar dan geserveerd in de twee verschillende types glazen van de ‚Reveal Collection’. Iedereen even lachen natuurlijk, want ik had als enige niet door dat dit toch echt dezelfde koffie was en dat het duidelijke verschil in smaak puur en alleen werd veroorzaakt door het glas. Oh’s en Ah’s door alle bloggers, want het is echt bizar hoe een glas ervoor zorgt dat eenzelfde koffie heel anders smaakt.

2 typen glazen van de Reveal Collection

2 typen glazen van de Reveal Collection

Reveal Collection Nespresso

Reveal Collection Nespresso

De Intense glazen zijn geschikt voor Nespresso koffie met een intensiteit vanaf 6. De Mild glazen zorgen ervoor dat koffie met een intensiteit tot en met 6 juist extra smaakvol wordt. Ben je nog op zoek naar een nieuwe Nespresso-machine? Je kunt online uit een groot aanbod apparaten kiezen.

Smaakwaaier voor koffie

Smaakwaaier voor koffie

Toen was het tijd voor de nieuwe Special Reserve Grand Cru: Maragogype. Dit exclusieve paradepaardje van Nespresso is de opvolger van de Special Reserve Hawaii Kona, die alweer 2 jaar geleden werd geïntroduceerd. De Maragogype is een bijzonder zeldzame koffieboon, die om zijn grootte ook wel bekend staat als de olifantenboon en heeft een zeer delicate smaak. De Maragogype is een blend van zoete en milde tonen uit Mexico en Nicaragua en fruitachtige tonen van Maragogype varianten uit Colombia en Guatamala. Het is een enorme zoektocht geweest om in deze landen pure Maragogype koffiebonen te vinden, maar het resultaat is heerlijk! En je zou dus eens moeten proberen om deze espresso uit een Reveal Collection glas te drinken, dat maakt echt verschil!

Maragogype cup

Maragogype cup

Na afloop van deze bijzondere proeverij aten we nog snel een hapje bij restaurant Merkelbach en vertrokken we weer huiswaarts. Super leuk om op deze manier naar koffie te kijken en ook daadwerkelijk verschillen te proeven; erg bijzonder! We kregen een kleine goodiebag mee van Nespresso, met daarin twee prachtige glazen uit de Reveal Collection (met mijn naam erin gegraveerd, hoe cool is dat?!) en natuurlijk de nieuwe grand reserve Maragogype.

Wist jij dat het glas zoveel invloed heeft op de smaak van koffie? En lijkt de Maragogype grand cru je wat?

Nespresso Reveal Collection en Maragogype grand cru

Nespresso Reveal Collection en Maragogype grand cru

Reveal Collection met mijn naam erin gegraveerd

Reveal Collection met mijn naam erin gegraveerd

Nespresso Maragogype grand cru

Nespresso Maragogype grand cru

Er zijn 16 reacties op Nespresso event: koffie proeven op een heel bijzondere manier

  1. Cynthia
    27 oktober 2014 at 09:40 (3 jaar ago)

    Nooit verwacht dat glas zo’n invloed op de smaak zou hebben. Ben benieuwd of dat ook geld voor de cappuccino en de Lungo.

    Beantwoorden
    • Focus On Foodies
      27 oktober 2014 at 10:55 (3 jaar ago)

      Grappig he! Ik dus ook niet! Zover ik weet geldt dit echt alleen voor espresso’s, maar ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. Eens kijken of Nespresso daar antwoord op kan geven!

      Groetjes,
      Lianne

      Beantwoorden
    • Focus On Foodies
      29 oktober 2014 at 11:00 (3 jaar ago)

      Hi Cynthia,
      Ik heb reactie van Nespresso, maar de glazen zijn echt speciaal ontwikkeld zijn voor een espresso. Helaas! Maar ik merk zelf wel verschil in mijn soja cappuccino als ik deze uit een stenen mok drink, of uit een dubbelwandig glas. Dus ik denk dat de smaak zeker wordt beinvloed. Misschien een leuk experiment voor thuis ;-)?

      Groetjes,
      Lianne

      Beantwoorden
  2. Karin
    27 oktober 2014 at 10:43 (3 jaar ago)

    Al die verkapte reclame, ik zit er niet op te wachten. Dit is de zoveelste foodblog waar de balans tussen informatie en marketing zoek is. Jammer, het was zo leuk altijd, je blog.

    Beantwoorden
    • Focus On Foodies
      27 oktober 2014 at 11:02 (3 jaar ago)

      Hoi Karin,
      Jammer dat je er zo over denkt. Ik vind het juist enorm mooi dat ik door mijn blog bij dit soort evenementen aanwezig mag zijn en daar elke keer weer iets bij leer over food, of in dit geval koffie. Deze ervaring deel ik dan graag, omdat het misschien ook leuke informatie is voor lezers, dat heeft niet zoveel met reclame te maken. Bedankt voor je feedback hierover.

      Groetjes,
      Lianne

      Beantwoorden
  3. anna
    27 oktober 2014 at 11:13 (3 jaar ago)

    Ik lees ook liever over je uitprobeersels in de keuken….
    ipv die reclamestunt s van bedrijven die hun producten willen promoten….

    Beantwoorden
  4. Karin
    27 oktober 2014 at 12:02 (3 jaar ago)

    Wel klasse dat je deze berichten plaatst trouwens.

    Ik ben super geinteresseerd in voeding. Ik vond je daar vorig jaar veel consistenter in. Af en toe een gesponsord artikel begrijp ik ook wel. En displayreclame ook. Jij moet ook ergens van leven. Maar ik baal altijd zo als foodblogs omslaan (en dat vind ik de laatste tijd een beetje het geval bij Focus on Foodies) en nieuwe marketingkanalen worden voor allerlei producten.
    Je verliest hier uiteindelijk volgers door denk ik. Ik blijf toch het meest geboeid door goede en zo objectief mogelijke content.

    Beantwoorden
    • Focus On Foodies
      27 oktober 2014 at 12:10 (3 jaar ago)

      Hi Karin,

      Alle reacties zijn waardevol, want uiteindelijk draait mijn blog om de lezers natuurlijk. Ik denk dat het misschien goed is als ik hier binnenkort eens een artikel over schrijf. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk balans te zoeken tussen recepten en evenementen/achtergrond informatie over producten. Voor 99% van de evenementen of hotspots die ik bezoek krijg ik geen vergoeding en daar schrijf ik over omdat ik denk dat leuke informatie is of waardevolle tips voor lezers. Dan is het natuurlijk jammer als dit als reclame wordt opgevat, omdat het juist iets is waar ik over wil schrijven en er heel veel privétijd (en reiskosten etc.) in investeer. Voor mijn inkomen heb ik namelijk ‘gewoon een kantoorbaan’ naast mijn blog :-). Nogmaals, bedankt voor je feedback, ik hoop dat mijn reactie jou wellicht wat meer duidelijkheid geeft.

      Groetjes,
      Lianne

      Beantwoorden
  5. gina
    27 oktober 2014 at 12:24 (3 jaar ago)

    Ik vind het wel interressant om te lezen, juist omdat ik dat soort evenementen zelf niet mee kan beleven vind ik het op deze manier toch leuk om er een beetje bij te zijn.

    Beantwoorden
  6. Karin
    27 oktober 2014 at 12:37 (3 jaar ago)

    Ik denk oprecht dat je een keuze moet maken over wat je wilt zijn. Een foodblogger of een marketingkanaal. Ik geloof je oprechte bedoelingen zonder enige twijfel. Ik wil je alleen maar het effect terug geven dat het heeft op mij.

    Als je kiest om dit soort dingen te doen, zou ik zeker eens praten met al die bedrijven die je uitnodigen om ‘voor niets’ te komen. Want voor niets gaat de zon op. Zij nodigen jou uit met maar 1 doel voor ogen: het op een andere en een betrouwbaar ogende manier bereiken van hun doelgroep.
    Ik zie in veel van je blogs – en je bent niet de enige, ik zie dit bij meer foodblogs die ik volg – producten/boeken en merkevents langskomen met veel foto’s van het betreffende merk, lovende woorden van de betreffende blogger, etc. Het zou dom zijn om dit voor niets te doen. Zoveel weinig kostende reclame-aandacht en goede attentie krijgt een producent nergens.

    Je zult alleen wel een deel van je volgers kwijtraken op den duur. Ik zou me bijvoorbeeld nu niet abonneren op je blog als ik er toevallig op terecht zou zijn gekomen. De laatste 5 blogs op je homepagina zien er tezeer uit als een reclame-uiting.

    Maar Lianne, los van dit alles, je bent een fijne blogger en ik geef het zeker nog een kans.

    Beantwoorden
  7. Hanneke
    27 oktober 2014 at 13:08 (3 jaar ago)

    Lianne is voor mijn gevoel open en eerlijk in wat ze schrijft. Je ziet in dit geval direct dat het over Nespresso gaat. Wanneer ik niks over Nespresso wil lezen sla ik dat berichtje gewoon over! Doet voor mij persoonlijk niks af aan de leuke, inspirerende en creatieve blogs die Lianne schrijft!

    Groetjes Hanneke

    Beantwoorden
  8. GvMaillard
    27 oktober 2014 at 13:43 (3 jaar ago)

    Door het verhaal er omheen vindt ik het niet storend dat het een Nespresso-verhaal is. (Laat anderen daar maar over klagen.)
    Wel merk ik bij het lezen dat deze ouwe stomp in z’n ervaringen & gewoonten vastgeroest zit.
    Ik kan niet genieten van koffie uit een glas. Koffie moet voor mij uit een stenen mok komen (of hoogstens een porseleinen kopje) en thee juist altijd uit een glas.
    Kunnen ze die Reveal Collection niet in stenen versie uitbrengen? (Geintje)

    Beantwoorden
  9. elisaradersma
    27 oktober 2014 at 14:31 (3 jaar ago)

    Ik ben het helemaal niet eens met het feit dat je nu lezers verliest, wat hierboven gesuggereerd word. Je schrijft een samenvatting over een dag waarbij je bent uitgenodigd op een oprechte manier. Je verteld wat je ziet en ervaart en ik ben ervan overtuigd dat wanneer je niet achter deze dag stond, je dat ook zou vermelden!

    Marketeers proberen nieuwe kanalen te vinden om hun producten te promoten, maar als Lianne een fijn product uit de supermarkt plukt en daarover schrijft omdat ze er enthousiast over is, is voor mij hetzelfde principe als het artikel hierboven. Ze laat mij kennismaken met nieuwe dingen op een eerlijke en transparante manier waarbij ik zelf mag kiezen of ik dit ook koop ja of nee.

    Lianne, ik zou niks aantrekken van dit commentaar! Je hebt een hartstikke leuke blog waarbij je je hart moet volgen, want het is en blijft jouw blog! Marketeers moeten zich aanpassen aan de behoefte van de klant, maar jij zal de lezers vinden die bij jou passen en jouw passie voor eten zullen overnemen.

    Beantwoorden
  10. Eline
    27 oktober 2014 at 21:01 (3 jaar ago)

    Wat jammer zeg dat mensen dit iet leuk vinden en het zo slecht benaderen. Ik vind het juist wel leuk om te lezen :)

    Beantwoorden
  11. sylvia
    28 oktober 2014 at 13:05 (3 jaar ago)

    Ook ik vind het jammer dat mensen zo vreemd kunnen reageren. Ik geniet iedere keer weer van je blogposten en de informatie die je geeft over bijzondere evenementen. Voor mij is dit alleen maar interessant door de nieuwe informatie. Ga zo door en ook ik ben ervan overtuigd dat als je ergens niet achter staat je dan of niet naar een evenement gaat of dat zou vermelden. Als ik dan ook nog lees dat je naast je blog een kantoorbaan hebt en in je vrije tijd de evenementen afgaat om je volgers te informeren over nieuwe producten of hoe door presentatie smaken anders bij mensen binnen komen, kan ik alleen maar zeggen “PETJE AF”.

    Beantwoorden
  12. Betty
    28 oktober 2014 at 20:43 (3 jaar ago)

    Meid, wat heb jij een lieve lezers zeg!
    Ik weet precies was je bedoeld, want deze ‘ hobby’ kost meer tijd en geld dan we soms voor lief nemen, en het is alleen maar goed dat dit (soms) gecompenseerd wordt.
    Blijf gewoon bij je hart en blijf bloggen over de dingen die je echt leuk vind. Daar draait een persoonlijke blog immers om.

    Groetjes, Betty

    Beantwoorden

Geef een reactie