travelblog Noorwegen

Op culinaire ontdekkingsreis in Stavanger, Noorwegen (deel 1)

Zoals jullie afgelopen woensdag hebben kunnen zien, ben ik de afgelopen drie dagen op culinaire ontdekkingsreis in Stavanger, Noorwegen geweest.

Dag 1

Woensdagochtend verzamelden we in alle vroegte bij de KLM balie in vertrekhal 2. Ik vond het heel belangrijk om daarvoor nog even langs te gaan bij het herdenkingspunt voor de slachtoffers van MH17. Met een enorm brok in mijn keel en prikkende tranen heb ik een bosje bloemen neergelegd en het condoleance register getekend. Ondanks dat we allemaal enorm veel zin hadden in de reis naar Noorwegen, hadden wij een behoorlijk zwaar gevoel vanwege alles wat er de afgelopen week is gebeurd.

Nadat onze groep compleet was (Simone, Maura, Sabine, Vi en Francesca) vertrokken we om 8.15 met onze vlucht naar Stavanger, samen met Susanne van Cherry LAB. Hier werden wij opgewacht door Gunhild van Region Stavanger en reden we met een bus richting het Comfort Hotel Square. Dit super leuke designhotel bevindt zich in hartje centrum van de stad en telt naast 194 kamers een heerlijk dakterras, een luxe gym en heeft een heel uitgebreid ontbijt. Ook als je allergiëen hebt, wordt daar bij het ontbijt super goed rekening gehouden. Zo hebben ze sojamelk (wel even om vragen) en is er een ruime keuze uit vers en gedroogd fruit, noten, (gerookte) zalm en allerlei vers brood. Zeker als je wel gewoon alles kunt eten is het ontbijt een walhalla voor lekkerbekken en raad ik je aan om er lekker de tijd voor te nemen.

Comfort hotel square stavanger

Heerlijk dakterras bij het hotel en gave design kamer (foto’s: Comfort Hotel Sqaure Stavanger)

Na het inchecken gingen we op weg naar onze eerste stop: het Norsk Hermettikkermuseum. In deze oude ‘cannery’ werden vroeger sprotjes (soort sardientjes) gerookt en ingeblikt. Nog steeds roken ze hier zo nu en dan vis, wat met de oude technieken schijnbaar nog een hele opgave schijnt te zijn. Het was erg leuk te zien dat het museum nog volledig authentiek is. In het museum proefden we 5 verschillende smaken sprot, die ontzettend lekker waren. Uiteraard nam ik een blikje mee naar huis ;-).

5 smaken sprotjes bij het Norsk Hermettikermuseum

Gamle Stavanger

Daarna wandelden we door Gamle Stavanger, een klein stukje Stavanger waar de huizen nog volledig in authentieke Noorse stijl zijn. De huizen in Gamle Stavanger zijn erg idyllisch en staan op de Unesco erfgoed lijst. Bewoners krijgen van de overheid jaarlijks een bepaald bedrag zodat zij de huizen in goede conditie kunnen houden. Op slechts 5 minuutjes van het hotel, in de haven van Stavanger, mengden wij ons vervolgens in de feestvreugde van het Gladmat food festival. Dit culinaire festival loopt dit jaar van 23-26 juli en vindt ieder jaar plaats. In de haven staan tientallen kraampjes met lokale producten en tenten van restaurants en je kunt er terecht voor de lekkerste hapjes en drankjes. Wij gingen lunchen bij Fisketorget, een visrestaurant waar ik genoot van een heerlijke pan Aziatisch smakende mosselen. Erg smakelijk!

Haven van Stavanger en mosselen bij Fisketorget

Hierna wandelden wij verder over het festival en stopten we bij Pralin. De van oorsprong Belgische Pascal Bulinckx is in Noorwegen een chocolaterie begonnen omdat er in Noorwegen relatief weinig diversiteit is in de wereld van chocolade. Helaas kon ik de chocolade niet proeven, maar van de anderen begreep ik dat de bonbons met onder andere chilipeper, bruine kaas en amandel erg lekker waren. Ook bij onze volgende stop, bij Jarlsberg kaas kon ik helaas niet proeven, maar we zaten op een dakterras met prachtig uitzicht over het festival. Ik vermaakte mij prima!

Even later streken we neer op het dakterras van ons hotel, waar het met ruim 30 graden helemaal niet verkeerd was. Overigens hebben we drie dagen fantastisch weer gehad en hebben we naast volle buikjes ook nog een lekker kleurtje gekregen. Na een verkoelende douche en een nieuwe outfit gingen we richting Tango Bar & Kjokken voor ons 8-gangen diner. Met mijn allergieen werd hier waanzinnig goed rekening gehouden en mijn toetje vond ik er zelfs nog mooier uitzien dan dat van de andere bloggers. We hebben echt enorm lekker gegeten; de keuken hier kookt met pure, lokale producten en pure smaken. En dat proef je. In heel Noorwegen en Stavanger wordt veel vis gegeten en ook wij gingen ons in Tango Bar & Kjokken te buiten aan een prachtige selectie vis, met voor de liefhebbers bijpassende wijnen. Echt een hele ervaring en mocht je ooit in Stavanger zijn, sla dan dit restaurant in de haven vooral niet over!

Heerlijk glutenvrij dessert met rood fruit en prachtig bereidde kreeft bij Tango Bar & Kjokken

Pas rond 23.30u gingen we met een volle buik van tafel en wandelden we weer terug naar het Comfort Square Hotel, waar ons een korte nacht te wachten stond. Om 7.30u de volgende ochtend vertrokken we namelijk alweer met de ferry voor een flinke klim naar de bekende Preikestolen. Morgen lees je het tweede deel van mijn onvergetelijke Noorwegen ervaring!

Er is 1 reactie op Op culinaire ontdekkingsreis in Stavanger, Noorwegen (deel 1)

1. Marcella
    29 juli 2014 at 14:44 (3 jaar ago)

Wat een onwijs gaaf hotel, ziet er goedddd uit! En mooie foto’s, schattige straatjes. Stavanger lijkt me erg tof. Wat grappig dat de bewoners geld krijgen om hun huizen netjes te houden. Slim voor een prachtig straatbeeld.