waarom is slapen zo belangrijk

Waarom is slapen zo belangrijk?

Als ik soms vertel dat ik toch wel 8 uur slaap per nacht nodig heb om goed te functioneren, kijken mensen me weleens raar aan. ‘8 uur? Is dat niet veel te veel?’ Voor mij niet; ik voel me er goed bij en ik heb de afgelopen jaren geleerd dat het echt belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren. Als ik een heftige, drukke week achter de rug heb, ga ik gerust rond 8 uur naar bed. Ik lees dan bijvoorbeeld nog op mijn gemak een boek en doe dan om een uur of 9 het licht uit. Natuurlijk is dat niet standaard, maar als je lichaam schreeuwt om slaap, waarom luisteren we daar dan niet beter naar? En waarom is slapen zo belangrijk?Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Zo zijn er mensen die met 4 uur slaap per nacht prima uit de voeten kunnen. Als jouw lichaam daar voldoende aan heeft, is dat helemaal ok. Ieder mens is anders. Het komt regelmatig voor dat ik op reis ben voor Focus on Foodies en ook dan let ik er op dat ik genoeg slaap krijg. Soms lukt dat niet; slapen in harde bedden of gehorige hotels is niet altijd makkelijk. Maar ik ga niet tot diep in de nacht die gave lokale kroeg in, als ik weet dat ik de volgende dag bijtijds op moet en een vol programma heb? Jammer? Ja, soms wel, maar ik vind het fijner als ik de volgende dag energie heb om overal van te genieten. In mijn geval betekent dat soms dus keuzes maken en daar heb ik vrede mee.

hotelbed

hotelbed

Slaap is essentieel voor goed functioneren van lichaam en geest

Het is niet voor niets dat je je na een slechte nacht vaak moeilijk kunt concentreren. Na een korte nacht of een (te) volle week, ben ik op mijn werk vaak veel minder productief. Ook heb ik vermoeide ogen en het gevoel dat er zand in zit.

Genoeg slapen is goed voor je humeur

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je áltijd een goed humeur hebt als je goed geslapen hebt de nacht ervoor. Maar denk maar eens terug aan een dag dat je ontzettend moe was. Was je toen vrolijk? Of eerder een beetje geprikkeld en chagrijnig? Vorig jaar op reis in Istanbul, had ik enorme pech met mijn hotelkamer. Daardoor sliep ik drie nachten achter elkaar maar een paar uur en de vierde dag kon ik met moeite nog een glimlach op mijn gezicht toveren. Ik kón niet meer en was niet te genieten. Zo zonde!

De term schoonheidsslaapje bestaat niet voor niets

Ok, deze heb ik niet zelf bedacht, maar naar het schijnt kunnen je haar- en huidcellen zich ’s nachts het best herstellen. Daarnaast tekent je gezicht zich meer als je weinig slaapt; de bekende wallen, waar niemand op zit te wachten. Slaaptekort kan je huid ook grauw maken, waardoor je er een stuk minder stralend uit ziet. Ook voeding speelt daar een grote rol in.

Hoe weet je of je goed slaapt?

Meestal heb je wel een idee van hoe je hebt geslapen als je ’s ochtends wakker wordt. Soms kan dat beeld echter heel vertekend zijn. Mijn vriend sliep in essentie dezelfde uren als ik, maar hij was vaak moe. Toen ik hem in 2014 een Fitbit Flex als kerstcadeau gaf, die hij ook ’s nachts omhield om slaap te monitoren, bleek waarom. Hij sliep ontzettend onrustig en haalde soms maar 3 tot 4 uur slaap per nacht. Hij bleek een slaapapneu te hebben en na wat onderzoeken en hulpmiddelen slaapt hij tegenwoordig gelukkig veel beter. (Te weinig) slaap had echt een enorme impact op hoe hij zich voelde.

Ik slaap over het algemeen juist enorm diep, met veel bizarre, soms enge dromen. Vaak word ik ’s nachts helemaal niet wakker en wissel ik alleen wat van kant. In de app van mijn Fitbit Surge zie je dat ook goed terug. Soms heb ik het gevoel dat ik de héle nacht wakker heb gelegen of bij wijze van om het half uur wakker was en het idee dat ik dan amper had geslapen, had echt invloed op mijn dag. Ik voelde me super moe. Nu heb ik weleens dat soort nachten en zie ik in de Fitbit app dat ik maar een paar keer wakker ben geweest. Ik voel me dan ook echt meer uitgerust. Puur psychologisch, I know, maar dat is wel hoe het werkt bij mij. Als je meer wilt weten; ik schreef laatst een heel artikel over de Fitbit Surge.

slaapdetectie Fitbit Surge 8 uur goal

slaapdetectie Fitbit Surge 8 uur goal

Slaapdetectie Fitbit Surge

Slaapdetectie Fitbit Surge

Tips om beter te slapen:

  1. Neem je mobiel niet mee in de slaapkamer
  2. Drink ’s avonds geen koffie of thee met cafeïne. Pak in plaats daarvan lekker een grote kop kamillethee.
  3. Zorg ervoor dat je voldoende buiten bent. Heb je een kantoorbaan? Wandel tijdens de lunch of na je werk en ga (als dat kan) op je fiets naar het werk.
  4. Houd vast aan een ritme, zowel qua slaap als sporten en eten. En nee, je hoeft in het weekend niet óók om half 7 je bed uit, maar blijf niet tot half 11 in je bed liggen.
  5. Probeer voor het slapen gaan een paar pagina’s te lezen. Even 5 minuten ontspannen mindfull zijn helpt je makkelijk in slaap te komen.
  6. Drink op de avond zelf, maar niet teveel vlak voor je gaat slapen. Grote kans dat je er ’s nachts dan extra uit moet en dat haalt je uit je diepe slaap.
  7. En de meest belangrijke: luister naar je lichaam. Ben je moe? Ga dan wat vroeger naar bed.
  8. Houd je slaap bij. In een dagboekje, of via een app als die van Fitbit. Zo heb je een beter beeld van je ritme en kun je zien wat voor jou werkt.

Hoeveel slaap heb jij nodig? En haal je dat meestal? 

wekker vast slaapritme

Een vast slaapritme helpt vaak al

Er zijn 3 reacties op Waarom is slapen zo belangrijk?

  1. Lenie
    28 mei 2016 at 13:59 (2 jaar ago)

    Met 8 uur slaap doe ik het ook het beste, niet meer, dan krijg ik rugklachten!

    Beantwoorden
    • Focus on Foodies
      8 juni 2016 at 09:15 (2 jaar ago)

      Hoi Lenie,
      Ja dat hoor je vaker he; te lang plat liggen is ook niet goed. Word je dan ook altijd uit jezelf wakker (na 8 uur slaap)?

      Groetjes, Lianne

      Beantwoorden
  2. Tina
    30 augustus 2016 at 06:56 (2 jaar ago)

    Hey, leuk artikel!
    Ik zelf heb al zeker meer dan een half jaar last van wakker worden in de nacht, vroeger was het nog om 3 – 4 uur maar nu is het meestal al om 1 uur hoewel ik maar ga slapen rond 23:30…
    Meestal eet ik dan iets omdat ik dan weer kan slapen maar die gewoonte zou ik echt willen afleren. Ik voel me in de morgens vaak sloom en mijn humeur en concentratie zijn alles behalve optimaal. Hopelijk werken je tips.

    Groetjes!

    Beantwoorden

Geef een reactie