Wandelen in Venneperhout

Wandelen: een goede workout

Ongeveer een jaar geleden zijn wij verhuisd. In ons vorige huis woonden we naast een relatief klein parkje en voor echt mooie natuur moest je de auto in. Ons nieuwe huis ligt vlak naast een klein stukje natuurgebied. Natuurgebied is misschien wat overdreven, maar je kunt hier gerust een uur stevig doorwandelen zonder langs dezelfde plek komen. Sinds we hier wonen, ga ik dan ook vaker de deur uit om lekker een stuk te wandelen. Hardlopen kan ik in de zomer slecht; ik zweet niet goed en blaas mezelf daardoor op. Zodra het weer dus wat warmer is, ga ik liever wandelen. 

Ik loop ongeveer een uur met een snelheid tussen de 6km/u en 7km/u. Dat is behoorlijk doorstappen en het is absoluut vermoeiend. Als je op dit tempo, zonder pauzes, een uur doorloopt, verbrand je al snel zo’n 300 tot 400 calorieën. Daarnaast is je hartslag lager dan bij hardlopen, waardoor je veel meer in de vetverbandingszone zit. Heb je een sporthorloge? Houd dan eens je hartslag in de gaten tijdens het wandelen.

Vet verbranden met wandelen

Om optimaal vet te verbranden is je hartslag zo’n 60-70% van je maximale hartslag. Je maximale hartslag hangt samen met je leeftijd en kun je berekenen door 220 – je leeftijd te doen. Een voorbeeld: ik ben 27 jaar. Mijn maximale hartslag is 220-27=193. Voor een optimale vetverbranding moet mijn hartslag tijdens het trainen tussen de 115 (60% van 193) en 135 (70% van 193) liggen. De maximale hartslag is niet bij iedereen hetzelfde, maar over het algemeen is deze methode een prima gemiddeld om aan vast te houden. Om mijn hartslag tijdens het wandelen in de gaten te houden, gebruik ik mijn Fitbit Surge. Die heb ik standaard om en houdt dagelijks mijn stappen, verbrande calorieën en overige activiteiten bij. Ik kan zelfs ’s ochtends zien hoelang en diep ik heb geslapen. Als ik ga wandelen, zet ik mijn Surge op de ‘ hike ‘ modus, zodat ik mijn snelheid, hartslag en afstand in de gaten kan houden. Als je meer wilt lezen over de Fitbit Surge; ik schreef er eerder al een review over.

Wandelen in Venneperhout

’s Avonds na het eten even een lekker rondje lopen. Deze foto maakten we in het kleine natuurgebied vlakbij ons huis. Heerlijk toch?

Wandelen in de Waterleidingduinen

Dit mooie hert spotten we tijdens een wandeling in de Waterleidingduinen

Fitbit Surge

Wandelen met de Fitbit Surge

Frisse neus halen

Ik heb een ontzettend leuke baan, maar helaas breng ik wel vrijwel al mijn tijd zittend achter de computer door. Op kantoor probeer ik zoveel mogelijk tussendoor te bewegen, ik pak altijd de trap en ik loop bijna iedere lunchpauze minimaal een kwartier buiten. Ook fiets ik drie keer per week in totaal een uur naar mijn werk. Buiten zijn doet me heel goed en daarom probeer ik minimaal twee keer per week lekker een uur te gaan wandelen. Waar ik me met hardlopen voornamelijk bezig houd met doorbikkelen en ademhaling, lukt het me om tijdens het wandelen echt mijn verstand op nul te zetten. Ik kijk lekker naar de natuur om me heen en geniet van het feit dat ik buiten ben en in beweging ben. Ook ben ik steeds actiever op reis. Mij doe je een plezier met een flinke hike door de Oostenrijkse bergen. Prachtig!

Starten met wandelen

Begin gewoon eens met in het weekend een half uurtje wandelen. Na je ontbijt, als je een keer niet zoveel te doen hebt. Je zult merken hoe fijn het is om echt even lekker door te stappen buiten. Vind je het lastig om jezelf ertoe te zetten? Spreek af met een vriendin of partner, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week. Pak vaker de fiets, eet lekker en gezond. Als je daarnaast nog eens twee keer per week een uur gaat wandelen, zul je al heel gauw verschil merken aan je lichaam. Je hoeft niet altijd hard te lopen. Wandelen is ook gewoon een workout!

wandelen in oostenrijk

wandelen in oostenrijk

Geef een reactie