website Zonnatura event

Zonnatura event: wat is er met ons eten gebeurd?

Afgelopen dinsdag was ik uitgenodigd voor een bijeenkomst van voedingsexperts en journalisten/bloggers, om de discussie aan te gaan rondom het thema „Wat is er met ons eten gebeurd”?. We bespraken een aantal actuele thema’s, onder andere biologisch eten, suiker, e-nummers en het was erg interessant om hier met allerlei mensen uit de food wereld over te discussiëren. Want dat niet iedereen hier hetzelfde over denkt, bleek ook bij deze bijeenkomst.  

Enorm enthousiast dat ik voor de bijeenkomst was uitgenodigd, reisde ik af naar het Rijk van de Keizer in Amsterdam. Daar werd ik verwelkomd door tafels vol Zonnatura producten en natuurlijk kon ik mij niet inhouden om wat rond te snuffelen. Hoewel in sommige Zonnatura producten nog suiker en tarwe/gluten zitten, zijn ze met een groot deel van hun assortiment al heel aardig op weg. Toen ik 2 jaar geleden anders ging eten was er bizar weinig verkrijgbaar en het enige schap in de supermarkt waar ik terecht kon voor wat spullen, was bij het ‚ dieet gedeelte’ met natuurproducten van onder andere Zonnatura.

Nu komt Zonnatura met een uitbreiding van hun assortiment, met onder andere lekkere smaken biologische thee, ontbijtproducten met teff en spelt en crunchy pindakaas zonder toevoegingen en ook een glutenvrije maaltijd met quinoa, tomaat en olijf. Deze maaltijd is ook helemaal suikervrij, dus hier ben ik heel benieuwd naar. Goed om te zien dat deze nieuwe producten zo puur zijn en ik merkte tijdens de bijeenkomst dat dit echt hun filosofie is en dat dit hun absolute streven is.

Zonnatura event

Zonnatura event

Zonnatura bestaat al 60 jaar en werd opgericht door ‚kruidendokter’ Willem Smits. Zijn filosofie was dat voeding zo dicht mogelijk bij de natuur moest blijven, dus zo onbewerkt mogelijk en zonder kunstmatige toevoegingen. Hoewel het bedrijf inmiddels flink is gegroeid, is dit nog steeds de filosofie van Zonnatura. Jeroen Mustert, algemeen directeur van Zonnatura, was ook bij de bijeenkomst aanwezig en ik vond het heel open toen hij zei: ‚ in alle eerlijkheid, niet alle producten zijn al 100%, maar daar zijn we heel hard mee bezig.’ Dat vind ik een mooie instelling.

Jort Kelder en Jeroen Mustert bij Zonnatura

Jort Kelder en Jeroen Mustert bij Zonnatura

Onder leiding van Jort Kelder, zelf al jaren vegetariër en hij weet behoorlijk wat van voeding, werd een aantal actuele thema’s besproken door voedselexperts Prof. Dr. Fred Brouns van het Health Food Innovation Management, schrijver Hans Kraak (77 fabels & feiten over voeding), Jeroen Mustert van Zonnatura en gezondheidscoach Ralph Moorman. In 4 thema’s en stellingen hebben we zo’n beetje alles besproken rondom gezond voeding en vond ik het vooral leuk dat veel bloggers en journalisten hier echt belang aan hechten.

Zonnatura perspresentatie

Zonnatura perspresentatie – foto Danny van den Berg

Zonnatura perspresentatie, foto door danny van den berg

Zonnatura perspresentatie, foto door Danny van den Berg

Stelling 1: Te uitgebreide etiketten verwarren de consument

De mening over deze stelling liepen nogal uit een. Waar de een vond dat een compleet blanco etiket, met alleen de productnaam (bijv. “chocolade ijs van de IJsmaker”) een oplossing zou zijn, vond de ander juist dat de informatie op etiketten uitgebreider moet. Want alleen op basis van complete en heldere informatie op het etiket, weet je wat je eet. Uiteindelijk waren we het er allemaal over eens dat vooral misleiding voorkomen moet worden: minder keurmerken, minder verkoop slogans op de verpakking en complete informatie over de ingrediënten achterop het product.

Stelling 2: Vertrouw alleen producten die je oma zou herkennen

Hoewel je hier eigenlijk al snel “ja” op wilt antwoorden, had Jeroen Mustert van Zonnatura een mooi uitgangspunt. Namelijk dat we nu beschikken over nieuwe inzichten, die we vroeger niet hadden. Wat we moeten doen is kijken wat vroeger goed was en dit combineren met wat we inmiddels weten. Dus ja, alles het liefst puur natuur, niet bewerken en weinig toevoegen en daar was ik het helemaal mee eens.

Stelling 3: Suiker is het nieuwe vet

Dit vond ik een lastige stelling. Ik eet suikervrij en heb inmiddels met mijn recepten wel bewezen dat suikervrij eten, zelfs recepten, net zo lekker is als producten met suiker. Maar helaas vindt een groot deel van de mensen eten nu eenmaal lekkerder als er suiker, liefst veel suiker, inzit om de smaak te verbeteren. Een industrie-brede afspraken over maximale suikergehaltes in producten zou een mooi streven zijn, maar in realiteit waarschijnlijk lastig uitvoerbaar. Waar Zonnatura zich nu op richt is de consument bewust maken van wat er in voeding wordt gestopt, zodat iemand in ieder geval op basis van eerlijke informatie zelf de keuze kan maken wat je wilt eten. Over het feit niet alle producten van Zonnatura vrij zijn van suiker (bijv. rietsuiker), zegt Mustert: ‚ de ontwikkeling en wil is er, maar het mag allemaal wel wat sneller’.

Stelling 4: Biologische voeding is beter voor ons lijf

Bij deze stelling kwamen een aantal mooie punten naar voren, die wellicht niet zozeer iets met biologisch van doen hadden, maar wel met gezond. Zo hadden we het over een nieuwe indeling van supermarkten, waarbij de plaatsing van producten vanaf het moment dat je binnenkomt gebaseerd zou moeten zijn op van gezond naar minder gezond.

Ik vind het een topidee! Maar, in de praktijk ook lastig om de supermarkten en grote voedingsmerken mee te krijgen. Daarnaast zou voeding onderdeel moeten uitmaken van het basisonderwijs. Leer kinderen weer waar hun voeding vandaag komt en laat ze zien hoe je een brood maakt of dat een biefstuk van een koe komt. Simpele dingen, maar kinderen komen hier tegenwoordig bijna niet meer mee in aanraking.

Zonnatura perspresentatie

Zonnatura perspresentatie – foto door Danny van den Berg

Ook Jort droeg zijn steentje bij en wierp op: ‚ Zou je reclame op dubieuze producten moeten verbieden’, zoals dit bijvoorbeeld ook werd gedaan met tabak? Mij lijkt dat een enorme verbetering.   Het lastigst blijft om dit soort dingen in de praktijk door te voeren. Zonnatura heeft mij hier dinsdag echt mee verrast, in positieve zin. Natuurlijk blijft het een commercieel bedrijf, maar ze hebben oprecht de insteek om mensen puur, onbewerkt en zonder kunstmatige toevoegingen te laten eten. Hiermee dragen ze hun steentje bij aan een gezondere maatschappij. De nieuwe commercials voor ‚Wat is er met ons eten gebeurd?’ (bijv. wat is de overeenkomst tussen een vaatwastablet en een tussendoortje?) vind ik heel treffend en ik hoop dat steeds meer mensen zich bewust worden van wat ze nu eigenlijk eten.

Met de nieuwe quinoa maaltijd met olijf en tomaat zet je snel iets lekkers op tafel, bijvoorbeeld Zalmburgers met salade en de quinoa.

Wat heb je nodig:

  • 1 verpakking Zonnatura quinoa met tomaat en olijf
  • 300 gram zalm
  • 2 lenteuitjes
  • 1 ei
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 2 eetlepels geroosterd sesamzaad
  • 1 theelepel dille
  • halve citroen
  • halve avocado
  • snufje zout

En hoe maak je het?

  1. Bereid de quinoa volgens de verpakking.
  2. Dep de zalm droog en snijd in kleine blokjes
  3. Meng in een grote kom de zalm met sesamolie, lenteui, knoflook, sesam zaadjes en het ei. Meng goed.
  4. Zet een bakring in de pan om een mooie rond zalmburger te krijgen, anders kun je het ook gewoon met een lepel doen. Verhit vast wat kokosolie (of olijfolie) in een koekenpan.
  5. Bak de burgers tot ze goudbruin zijn op middelhoog vuur (8-10 minuten)
  6. Besprenkel nog met wat citroensap en avocadostukjes en serveer een lekkere veldsla salade of op een bedje van spinazie.

Op de website van Zonnatura vind je overigens ook lekkere recepten met de nieuwe producten, dus leuk om eens inspiratie op te doen.

Zonnatura event - lekkere nieuwe smaken thee

Zonnatura event – lekkere nieuwe smaken thee

Kortom; dinsdag was een zeer leerzame dag en een leuke ervaring! Kun jij je vinden in de stellingen die zijn besproken, wat is jouw mening over deze onderwerpen?

Er zijn 5 reacties op Zonnatura event: wat is er met ons eten gebeurd?

  1. Ilse de Bruin
    22 oktober 2014 at 07:09 (3 jaar ago)

    Klink interessant! Ik blijf alleen enorm sceptisch over Zonnatura. Als je een “thee” op de markt hebt waar je zoooooo misleidend over bent. Dit staat op hun 20 kruiden oplosthee:

    “Zonnatura maakt alleen gebruik van de beste ingrediënten uit de natuur. Neem nou Zonnatura 20 kruiden oplosthee. Deze oplosthee bevat een 100% natuurlijk kruidenextract van 20 verschillende soorten kruiden, waaronder korenbloem, munt, IJslands mos en eucalyptus. De druivensuiker en honing maken de thee op een natuurlijke wijze lekker zoet. Lekker voor elk moment van de dag. Zonnatura 20 kruiden oplosthee, van nature lekkerder.”

    Klinkt goed toch?

    Totdat je de ingrediëntenlijst ziet:

    Druivensuiker, rietsuiker, karamel, kruidenextract 1,5% (zoethoutwortel, weegbreeblad, braamblad, muntblad, kamillebloesem, eucalyptus, vlierbloesem, IJslands mos, klaproos, zwarte toorts, korenbloem, lindebloesem, longkruid, kaasjeskruid, goudsbloem, salieblad, duizendblad, sleutelbloem, steranijs, tijm), honing 0,2%, natuurlijk aroma (munt, eucalyptus, anijs, menthol). Allergenen: geen allergenen.

    Huh? 20 verschillende kruiden? Ja, die tel ik wel. Maar dit is maar 1,5% van de thee. Honing? 0,2%

    Uiteindelijk blijft ruim 90% van deze ‘thee’ uit suikers te bestaan……

    Wat mij betreft blijft het een voedselproducent waar je enorm kritisch naar moet blijven kijken. Als ze écht stapen willen nemen, halen ze dit product uit het assortiment

    Beantwoorden
    • Focus On Foodies
      22 oktober 2014 at 08:32 (3 jaar ago)

      Hi Ilse,
      Bedankt voor je reactie, grappig genoeg is dit ook precies één van de punten die tijdens de discussie door een journalist werd opgeworpen. Ik ken deze oplosthee zelf niet, maar inderdaad, hij is zeker niet gezond. Suiker is niet per se onnatuurlijk, dus dat is een lastig punt. Maar gezond, nee, ben ik met je eens. Zonnatura gaf direct toe dat de thee een product is waar ze ‘ moeite mee hebben’. Het zit al zo lang in het assortiment en veel mensen drinken het graag, ondanks de suikers. Ze zitten dus in een soort tweestrijd; halen we het uit het assortiment, want het past niet meer bij wie we (willen) zijn? Maar aan de andere kant stellen ze dan weer een hoop bestaande klanten teleur, die de thee wel graag drinken. Ze zijn nu aan het onderzoeken hoe ze een betere variant kunnen produceren, met minder suiker en zonder zoetstoffen etcetera, dus ze zijn er mee bezig.

      Wel heel toevallig dat je de oplosthee ter sprake brengt, ik ben het namelik volledig met je eens wat de thee betreft!

      Groetjes,
      Lianne

      Beantwoorden
  2. Martha
    22 oktober 2014 at 09:27 (3 jaar ago)

    Wat een luxe dat er nu zoveel keuze is en dat deze symposia worden georganiseerd. 30 jaar geleden was mijn zoontje zo allergisch voor melk en ei-eiwit en was het een toestand om elke dag wat smakelijks te bedenken. Er was alleen een drabbige sojamelk op de markt. De weelde die er nu is aan producten en een Blog als deze, ik word er zo blij van. Zelf eet ik geen gluten en ben nu bezig de suikers terug te dringen. heelmfijn de recepten op de site. Groet van Martha

    Beantwoorden
  3. Eline
    22 oktober 2014 at 15:07 (3 jaar ago)

    Ik eet o veel mogelijk geraffineerde suikers vrij en mijn recepten vinden gretig aftrek. Ik denk dus dat mensen zich steeds bewuster worden van hun eten en een campagne als deze werkt daar aan bij natuurlijk :)

    Beantwoorden
  4. Lenny
    22 oktober 2014 at 22:42 (3 jaar ago)

    Ik weet het niet met Zonnatura. Toen ik 25 jaar geleden stopte met de geraffineerde suikers kon ik de stroopwafels en biscuitjes van Zonnatura eten maar inmiddels stoppen ze daar ook al weer een aantal jaar rietsuiker in……een omgekeerde (negatieve) beweging wat mij betreft !

    Beantwoorden

Geef een reactie